Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

3 tips for å unngå vektøkning i desember.


Desember en den måned i året der vi nordmenn spiser mye mat, og da gjerne mye fet mat, kaker og godis. Trening og aktivitet har vi nesten ikke tid til. Tiden bare «flyr avgårde», huset skal vaskes, julegaver og juleantrekk skal kjøpes. Det er noe som skjer hele tiden så treningen legges på hylla til nyåret. Kjenner du deg igjen?

 For det første er et høyere energiinntak og redusert energiforbruk er ingen god kombinasjon. Det vil overtid føre til vektoppgang. For å hindre at vektpilen går oppover, eller at du føler deg dvaskere er det ikke mye som skal til.

En annen viktig grunn til å holde på trening og aktivitetsvanene i desember er at det kan være utrolig tungt å komme i gang med gode treningsrutiner igjen. Det er lettere å utsette og utsette. Dessuten gjør uker uten trening noe med deg. Det er ingen tvil om at aktivitet og trening gir overskudd og energi, og det er jo nettopp det du trenger for å komme deg gjennom denne hektiske, stressende og koselige måneden. Så frem med kalenderboka og planlegg når du skal være i aktivitet.

3 gode tips som funker

  1. Korte og intensive økter. Vanligvis trener du kanskje en time eller mer 2-4 ganer per uke. I desember er det ikke alle som har tid eller kapasitet til det. Da kan du legge inn to kortere men mer intensive intervalløkter i desember. Det trenger ikke ta mer enn 20-40 minutter. Hvordan type intervall velger du selv, men kjør gjerne to ulike typer. Eksempelvis en langintervall og en kortintervall, i bakke eller på flatmark. Les mer om intervalltrening HER. Det viktigste er at pulsen skal opp og du skal virkelig ut av komfortsonen og teste dine egne grenser. Hardt og effektivt!
  2. Styrketrening hjemme eller på senter. Styrketrening er viktig av mange grunner les mer HER. Styrker du skjelett og muskulatur, som igjen reduserer risiko for benskjørhet, fall og brudd.
  3. Gjør alltid aktive valg. Hverdagsaktivitet er viktig, og det gir deg et høyere energiforbruk. Vær bevisst når du er på kjøpesenteret og shopper. Parker lengst unna døra, ta trapp i stedet for heis/rulletrapp. Tenk aktive valg hele tiden.

Ellers er det viktig at du tenker på hva du spiser. Utenom juleselskap så er det viktig at du har et næringsrikt og sunt kosthold. Spis grovkarbo, magert og proteinrikt. Alltid vann som tørstedrikke! Sørg for at du opprettholder et stabilt blodsukker gjennom dagen så er det lettere å unngå å falle for fristelser.

Annonse:
Annonse: