Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Det finnes mange ulike oppfatninger av hva som er gode sko for de som vil forebygge skader under løping.

En ny studie fra Danmark antyder at pris på sko ikke nødvendigvis betyr noe.

I en ny, stor studie konkluderes det med at det ikke finnes noen grunn til å investere i dyre og avanserte joggesko for deg som skal ut og trene. Snarere tvert imot. Forskning på løpesko spriker i alle retninger. Du kan få forskning som sier at det er bra å ha god støtte, og du finner forskning som tyder på at det kan være uheldig med mye støtte.

Velg sko som er behagelige

Å kjøpe nye sko bare fordi de gamle er godt brukt har ingen hensikt. Skulle du likevel ha lyst på nye joggesko er det ikke pronasjonsstøtte som er det viktigste, ifølge studien. I stedet bør du velge den skoen som er mest behagelig å ha på. Og er du fornøyd med en modell eller et konkret merke kan du like gjerne velge det neste gang også.

Hva slags pronasjon har du?

Pronasjon er betegnelsen på den rullebevegelsen foten gjør når den treffer bakken. Normal pronasjon betyr at foten ruller rett fram fra utsiden av hælen og mot stortåballen. Men feilstillinger i foten kan gjøre at ankelen heller for mye innover. Dette vil gi en annerledes rullebevegelse, som kalles overpronasjon.

Les også: Forfotløping, den nye løpestilen?

Smerter foran på leggen (såkalt beinhinnebetennelse) er symptom på en vanlig belastningsskade ved løping og hopping. Intense treningsperioder er ofte en viktig utløsende årsak. Prognosen er god hvis man får korrigert ytre og indre utløsende årsaker tidlig. Enkelte ganger kan det likevel bli aktuelt med operasjon. Da må utøveren regne med å bruke et halvt år på å komme tilbake i full trening.

Forfatterne av den danske studien har gjennomgått 30 ulike studier som ser på valg av joggesko, og konklusjonen er at det ikke finnes noe belegg for å velge de mest avanserte modellene. Spesielt er det ingen grunn til å velge sko som skal ta hensyn til fotens vridning, kjent som pronasjon. Sko som skal korrigere vridninger i foten, overpronasjon, kan faktisk øke sannsynligheten for skade, ifølge studien.

I flere av studiene som er undersøkt er det brukere av overpronasjonssko som har størst sannsynlighet for å bli skadet under trening. Det var også brukerne av slike sko som rapporterte om flest smerter under trening

Referanser
Skadefri.no
Enoksen E, Norges Idrettshøgskole
Schelde J, Arbejdsmedicinsk Klinik, Odense
Annonse:
Annonse: