Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Punktforbrenning av fett.

Gjennom årrekke har det dukket opp både treningsmetoder og produkter som skal bidra til punktforbrenning av fett. Konseptet er at en viss form for trening eller et bestemt produkt skal sørge for at fettansamlinger på ulike steder på kroppen blir brukt som energi og dermed forsvinner – du blir kvitt fettet på nøyaktig de stedene du ønsker!

Forlokkende, men mulig?

Ikke overraskende er svaret nei! Det er ikke mulig å fremskaffe produkter eller treningsformer som sørger for at fettet forsvinner akkurat DER! For å fett til å forsvinne, må fettet enten brukes som energikilde ved for eksempel trening ellers må det suges bort. Når fett brukes som energikilde, bruker kroppen fett fra flere områder på kroppen, ikke bare et enkelt sted.

Spesifikk muskelbygging

Det som imidlertid er mulig og som mange kanskje forveksler med punktforbrenning av fett, er å bygge muskulatur/ øke muskelmassen på spesifikke områder av kroppen, eksempelvis overarmene, leggene eller lårene. Styrketrening er spesifikk i den forstand at det kun er de musklene du trener som blir sterkere og øker i størrelse! De musklene du ikke bruker ved styrketrening øker ikke i størrelse. Denne lokale økningen i muskelmasse på spesifikke områder på kroppen, kan av mange oppfattes som at fettet har forsvunnet ved hjelp av ’punktforbrenning’. I realiteten har man altså trent på seg muskler på det aktuelle ’punktet’ og dermed endret noe på fasongen på det aktuelle stedet på kroppen.

Dersom du ønsker å kvitte deg med fett, er kondisjonstrening er den beste treningsformen for å sikre et forhøyet forbruk av energi og fett. Dersom du i tillegg driver styrketrening, vil du kunne øke muskelmassen i de musklene du bruker og dermed ’stramme opp’ de kroppsdelene du trener.

Annonse:
Annonse: