Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:
Annonse:

Morsomt, utfordrende, og effektivt. 

Trapper gir mange treningsmuligheter, enten det er trappeløp, eller spensttrening. Trappeløp gir i seg selv god spensttrening, noe vi kjenner godt i leggene dagen etter. Denne typen trening er spesielt bra for løpere, der spenst kan være en viktig og avgjørende faktor for prestasjon.

Plyo, hva er det?

Muskelarbeidet under spenst-øvelser kalles plyometrisk muskelarbeid, og treningen blir derfor ofte kalt plyometrisk- eller plyo-trening.

I en klassisk styrkeøvelse arbeider musklene som regel både konsentrisk og eksentrisk, hver sin vei med relativt langsomt tempo.

Ved spensttrening vil musklene først gjøre et konsentrisk arbeid, for så å gå rett over i et eksentrisk muskelarbeid i hurtig hastighet. Her blir senenes og bindevevets evne til den såkalte "stikk-effekten" utnyttet, og en stor mengde kraft kan utvikles.

Musklene arbeider altså som en springfjær, og mye kraft utvikles på kort tid.

Trappehopp for bedre spenst

Som en variasjon til trappeløp vil trappehopp gi kroppen enda mer utfordring og fokus på spensten.

Trappehopp, eller stigningshopp oppover en trapp vil gi både spenst og hurtighet en god gjennomgang.

Velg mellom å hoppe med samlede ben hvert- eller annenhvert trinn, med fokus på å opprettholde kraftretningen fremover og oppover.

Andre varianter av trappehopp kan være å hoppe på et og et ben oppover, eller å bruke trinnene til å hoppe opp, og ned om hverandre.

Forskjellige trappehopp:

  • Samlede ben; hvert trinn, annet hvert trinn, tredje hvert trinn. Her setter kun spenst og vilje en stopper.
  • Hinkehopp; samme som over. Hink opp til toppen av trappa, bytt ben neste runde.
  • Frem og tilbake; samlede ben, eller et og et ben. Hopp opp to trinn, for så å hoppe baklengs ned et trinn igjen. To skritt frem, og et tilbake.

Kombiner trappehopp med trappeløp

Finner du en trapp som er utfordrende nok til trappeløp, kan du veksle mellom løp og hopp for å få en skikkelig god treningsøkt.

Har du mer krefter igjen etter økten, kan du avslutte med en serie spensthopp, eller boxjumps.

Innlegget er hentet fra Helene Høimyr sin blogg Kunnskapsriktrening.com
Annonse:
Annonse: