Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Puls er noe alle har hørt om, men kan du forklare forskjellen på hvilepuls og makspuls?

Pulsen kan enkelt forklares som antall slag hjertet slår i minuttet, slag/minutt. 

Når vi er i aktivitet vil pulsen øke fordi kroppen trenger mer oksygen. Blodet frakter oksygen rundt til blandt annet organer og muskler, og jo mer arbeid vi gjør, jo større blir oksygenbehovet. Hjertet pumper derfor raskere, og pulsen stiger. 

Hva er hvilepuls?

Hvilepuls er antall slag hjertet slår i hvile.

Dette varierer veldig fra person til person, og henger sammen med hvor god fysisk form vi er i. Ved økt utholdenhet, har hjertet blitt sterkere og har kapasitet til å pumpe et større volum blod ut i kroppen for hvert slag.

Hjertet kan altså slå færre slag enn hos en med dårligere form, men likevel forsyne kroppen med like mye eller mer blod og dermed dekke kroppens oksygenbehov bedre. Med økt utholdenhet ligger også økt oksygenopptak bak, noe som også virker inn på tilgjengelig oksygen i kroppen.

Hva er makspuls?

Maksimal hjertefrekvens er antall slag hjertet maksimalt kan slå. Makspuls er blandt annet bestemt av gener, alder og kjønn, og har altså ikke noe med fysisk form å gjøre. Hjertets kapasitet til antall slag kan ikke påvirkes av bedre form, men det synker noe med alderen.

Under trening og pulsstyring brukes ofte % av makspuls for å finne intensitet. Det finnes en rekke metoder for å regne ut maksimal hjertefrekvens, men bruker du pulsstyring aktivt i treningen din  anbefales det å utføre en makspulstest. 

Pulsen er altså et verktøy vi kan bruke for å se endringer i vår fysiske form, gjennom hvilepulsen. Senket hvilepuls viser til positive effekter av treningen din. 

Ved planlegging av trening og under selve økten vil pulsstyring ut fra makspuls kunne hjelpe deg til bedre resultater og mer effektiv trening. Makspulstest kan dere lese om neste uke!

God trening!

Effects of aerobic training on heart rate dynamics in sedentary subjects. Mikko P. Tulppo 2003.
Raastad T, Paulsen G, Refsnes PE, Rønnestad BR, Wisnes AR. Styrketrening- i teori og praksis.(2010). Gylendal Norsk forlag AS: Oslo
Berne & Levy Principles of Physiology, 4th Edition
Hva sier hvilepulsen om helse og sykdom? M Dalby K Gjesdal
Annonse:
Annonse: