Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:
Annonse:

Slik kommer du i gang med treningen som gir deg bedre kondisjon.

Å trene kondisjon vil forbedre hjertets evne til å forsyne kroppen med viktig oksygen under økt aktivitet, det får oss i bedre form.

Alle ønsker å kunne bære matvarene opp trappa, eller leke med barna uten å måtte hive etter pusten. Dette blir lettere med bedre kondisjon, og det får vi ved å utfordre kroppen under trening eller i andre situasjoner.

Det finnes mange typer kondisjonstrening; løping, sykling, svømming, stavgang, dansing osv. Men den enkleste typen er for mange å gå, enkelt og greit.

Her kommer noen tips til hvordan du kan komme i gang med å øke kondisjonen:

• Sett av minst 30 minutter daglig til fysisk aktivitet hvor pulsen skal øke.

• Finn aktiviteten som passer for deg!

• Start med en rolig oppvarming på rundt 10-15 minutter hvor du holder aktiviteten litt høyere enn på vei hjem fra butikken.

• Når du kjenner deg varm øker du farten/motstand eventuelt stigning.

• Hold intensiteten på et nivå du kjenner er anstrengende, men du likevel kan føre en normal samtale uten å miste pusten.

• Bruk omgivelsene til variasjon. Rask på mellom to lyktestolper, og ro ned frem til neste. Hold farten oppe i bakker, eller ta to og to trinn i trappen.

• Husk å roe ned etter økten. Få ned pulsen, drikk vann og kjenn på den gode følelsen.

• Har du litt knapp tid en dag fungerer det også. Gå hjem fra jobb, eventuelt parker lengre unna. Ta trappene i stedet for heisen, og bruk kroppen aktivt i hvert steg.

• Lek med barna eller hunden! Den mest hyggelige formen for kondisjonstrening.

Mulighetene er overalt, det gjelder bare å bruke dem!

Helene Høimyr, muskelfysiolog og personlig trener.
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Annonse:
Annonse: