Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:
Annonse:

Du blir ikke slankere av å trene ved lav intensitet. 

Du har sikkert hørt at du forbrenner mest fett hvis du trener med lav intensitet over tid. For noen år siden ble dette en trend innen trening, og alle skulle gå lange turer for å forbrenne fett og gå ned i vekt. Men hvor godt fungerer egentlig dette på vekten?

Derfor forbrennes det mer fett enn karbohydrater ved lavere intensitet

Enkelt sagt er fettforbrenning (beta-oksidasjon) avhengig av oksygen, altså en aerob prosess.

Karbohydratforbrenning kan derimot skje uten oksygentilførsel, dette kalles anaerobt.

Fettforbrenning er langsommere enn karbohydretforbrenning.

Ved høy intensitetstrening vil øksygentilførselen/tilgangen bli lavere og lavere desto høyere intensitet vi jobber på.

Intensiteten på aktiviteten kan måles med pulsmåler, og det er individuelt når vi når melkesyreterskelen/anaerob terskel (innenfor visse rammer).

Hva er lav til moderat intensitet?

I grove trekk er aktivitet med snakketempo moderat intensitet.

Måler vi pulsen ligger moderat intensitet gjerne opp mot 75% av makspuls.

Bruker vi olympiatoppens intensitetsskala klassifiserer de intensitet i 8 soner, hvor sone 1-5 primært er aerobt arbeid og sone 6-8 er anaerobt arbeid.

Her kan vi se at pulsen i sone 5 ligger helt opp mot 97% av makspuls, og er altså ikke akkurat moderat intensitet.

Hvordan utføre en makspulstest

Er trening på lav intensitet det mest effektive for fettforbrenningen?

Med arbeid på lav til moderat intensitet vil hovedandelen av energiforbrenningen komme fra fett, og en mindre andel fra karbohydratforbrenning.

For å forbrenne mye, som mange ønsker seg, må vi holde på over lang tid på moderat intensitet.

Ved høy intensitet vil forbrenningen i hovedsak komme fra karbohydratforbrenning, men noe vil også komme fra fettforbrenning.

Samtidig vil totalforbrenningen under en høyintensiv økt være større enn ved lavere intensitet.

Figuren under viser dette enkelt:

figur

 

Fordi totalforbruket av energi i økten med høy intensitet er større enn ved lavere intensitet vil det forbrennes mer fett, selv om prosentandelen er lavere.

Les mer om fettforbrenning i muskler.

4 fakta om fettforbrenning.

Tren smart

Å trene kun for å forbrenne fett er ganske vanlig, men det er dessverre mange som trener lite effektivt.

Har vi uendelig med tid er trening med lav intensitet en god ide, men dette krever altså mye tid!

De fleste av oss har ikke lyst eller tid til å trene veldig lenge, og da er kortere og mer intensive økter løsningen!

Husk variasjon i treningen, både for å holde skadene unna og i tillegg utfordre kroppen til å bli enda sprekere!

Trener du både langkjøring og intervall for å få best mulig effekt av utholdenhetstreningen din?

Annonse:
Annonse: