Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Noen matvarer gjør at du legger på deg lett. Andre matvarer holder vekten nede.

I en studie publisert i New England Journal of Medicine tok forskerne for seg matvanene til 120 877 personer for å se hva slags kosthold og livsstil som er gunstig og hva som er mindre gunstig for vekten.

Undersøkelsen viste at deltakerne som spise minst potetgull, kjøttvarer, sukkerholdig drikke, poteter og transfett la minst på seg. De som spiste lite grønnsaker, helkorn, frukt, nøtter og yoghurt lettere på seg.

Disse funnene er ikke uventet, ettersom vi vet at et høyt inntak av potetgull og brus kan øke vekten, mens et høyt inntak av grønnsaker, helkorn og annen sunn mat gjør det lettere å holde vekten stabil eller gå ned i vekt hvis det er målet.

Spiser du en porsjon potetgull eller annen usunn mat er det sannsynlig du spiser mindre av den sunne maten, for eksempel grønnsaker. Det fører til større sannsynlighet til kiloene kommer snikende.

De snikende kiloene

Vektoppgang kommer sjeldent brått. Nei, du legger på deg gram for gram og merker ikke at du har lagt på deg før det kanskje ha gått et år eller to. Og i løpet av den tiden har du kanskje bare lagt på deg et 1-2 kilo. Ikke så mye å bry seg om kanskje? Men dersom du fortsetter slik i 10-20 år, så kan det faktisk bli en hel del ekstra kilo.

Denne langsomme vektoppgangen kan skyldes at du spiser litt for mye av noe og litt for lite av noe annet. Spiser du bare 50-100 kcal for mye hver dag, er dette nok til å øke vekten gradvis.

Mange bekker små ...

Spiser du en porsjon pommesfrites potetgull her og drikker et glass brus der, er ikke dette så mye. Men dersom dette er noe du gjør ofte eller konsumerer mange porsjoner når du først setter i gang, kan dette være det som tipper vektskålen over i vektoppgang.

Det du da bør gjøre er å selvsagt spise mindre av disse matvarene, men også balansere med de sunne. For eksempel i stedet for søtsaker og dessert, spis heller frukt. Reduser på mengde kjøtt og smør til middag og ha på mer grønnsaker på tallerkenen. Mat som er mindre behandlet og fiberrik inneholder også sunt protein og fiber. Begge deler gjør deg mett og tar opp plassen til den usunne maten.

Matvarer som øker vekten Vektoppgang over 4 år
for hver porsjon/dag
Vektoppgang over 20 år
for hver porsjon/dag
Pommes frites 1,5 kg 7,5 kg
Potetgull 0,77 kg 3,85 kg
Sukkerholdig drikke 0,45 kg 2,25 kg
Kjøtt, uprossesert 0,45 kg 2,25 kg
Kjøttvarer 0,42 kg 2,1 kg
Transfett 0,30 kg 1,50 kg
Poteter, kokte, moste eller bakte 0,26 kg 1,30 kg
Søtsaker og dessert 0,19 kg 0,95 kg
Kornvarer, raffinerte og fine 0,18 kg 0,90 kg
Smør 0,14 kg 0,70 kg
Juice 0,14 kg 0,70 kg
Matvarer motvirker vektøkning Vektnedgang over 4 år
for hver porsjon/dag

Vektnedgang over 20 år
for hver porsjon/dag

Yoghurt -0,37 kg -1,85
Frukt -0,22 kg -1,10 kg
Nøtter -0,26 kg -1,30 kg
Helkorn -0,17 kg -0,85 kg
Grønnsaker -0,10 kg -0,50 kg
Drikke uten tilsatt sukker -0,05 kg -0,25 kg

Ikke alle melkeprodukter påvirker vekten

Studien viste at smør var forbundet med vektoppgang, mens de som spiste yoghurt var slankere. Forskerne fant derimot ingen sammenheng mellom kroppsvekt og inntak av helmelk, lettmelk, skummetmelk eller ost.

Forskerne kunne ikke forklare hvorfor yoghurt var forbundet med mindre vektoppgang, men tror kanskje det kan skyldes endringer i tarmfloraen eller at yoghurtspisere også har en sunnere livsstil.

Les mer om vekt og tarmflora

Tykk av lite søvn og mye TV

I tillegg til å se på kostholdet, så forskerne på deltakernes livsstil. Her fant de at de som sov mindre enn seks timer eller mer enn åtte timer om natten hadde lettere for å legge på seg. For lite eller for mye søvn førte til 0,14 kg hver 4. år eller 0,7 kg i løpet av 20 år. Kanskje så mye, men kan bidra til vektøkning sammen med andre usunne vaner.

Undersøkelsen viste også at det lønner seg å være fysisk aktiv. De som var mest aktive, var også de slankeste.  Forskerne fant også ut at de som så mest på TV, la mest på seg. Hver time med tv-titting var forbundet med 0,14 kg vektoppgang i løpet av fire år, eller 0,7 kg i løpet av 20 år.

Uheldigvis, bekreftet også denne studien at det å stumpe røyken leder til vektoppgang – 0,26 kg dersom du har sluttet å røyke de siste fire årene.

Kilde:
Mozaffarian D,  Hao T, Rimm EB, Willett WC og Hu FB. Changes in Diet and Lifestyle and Long-Term Weight Gain in Women and Men. N Engl J Med 2011;364:2392-404.
Annonse:
Annonse: