Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

5 enkle råd mot julekiloene

Julen er en høytid som er preget av mange selskaper, mye fet mat, gode desserter og julekaker, og mange unner seg også mer godterier og alkohol enn ellers. I tillegg til et økt kaloriinntak reduseres gjerne energiforbruket. Det er dermed et enkelt regnestykke å komme frem til at julen er en høytid for trangere klær!

Mange unnskyldninger

Det finnes utallige unnskyldninger til å spise mer i julen. Kanskje har du et nyttåsforsett om å gå ned i vekt, og ender av en eller annen grunn opp med å spise desto mer i julen. Ikke så veldig smart, men mange kjenner seg igjen i dette. Heldigvis er det ikke så veldig mye som skal til for å slippe å legge på seg de ekstra julekiloene. Sjekk ut våre fem råd:

5 lett gjennomførbare råd:

  1. Vær aktiv. I julen er det fridager, og du har derfor tid til aktivitet. Prioriter deg selv og helsen din. Sett av minst en halvtime til å være i aktivitet hver dag. Ta med ungene på gåtur, i akebakken eller ta deg en forfriskende treningstur. Da er det ekstra godt å sette seg ned å nyte god mat med familie og venner.
  2. Sørg for god kvalitet på måltidene utenom julemiddagene. Spis en sunn og god frokost med grove fiberrike kornvarer og fiberrikt pålegg som egg, sild, laks og magert kjøttpålegg. Sørg også for mellommåltider av ernæringsmessig god kvalitet, slik at du unngår søtsuget og småspising i løpet av dagen. Her er det mange kalorier å spare!
  3. En dessert er nok. Ikke forsyn deg med dessert flere ganger. Spis sakte og nyt hver skje med riskrem. Hver streng med deg selv!
  4. Ikke kast deg over godteri- og kakeskålen. Unn deg med måte! Smak gjerne på søtsaker og pepperkaker, men la det bli med smaken og fyll heller opp med klementiner og annen frukt.
  5. Pass på alkohol- og brusinntaket. Dette er energidrikker som ikke bidrar med noe næring, men er rik på energi, såkalte «tomme kalorier». Drikk kun brus og alkohol, om nødvendig, til middagene, men bruk ellers vann som drikke. Husk at alkohol har en tendens til å øke appetitten!

Ved å følge disse fem rådene vil du se at buksene ikke sitter noe strammere, og at julekjolen glir lett på kroppen. I tillegg kan du kose deg og nyte julen med god samvittighet.

God Jul!

Annonse:
Annonse: