Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

For mye omega-6 i kosten kan gjøre at vi spiser mer og legger på oss mer.

Det ser ut til å være en nær sammenheng mellom omega-6 i kosten og utvikling av overvekt og fedme, ifølge en ny NIFES-studie. Omega-6 er fett som blant annet finnes i en del planteoljer og ferdigmat. Nye resultater fra en dyremodell viser at et høyt inntak av omega-6 gir en overproduksjon av signalstoffer som stimulerer appetitten, slik at dyrene spiser mer og legger på seg mer.

- Vi spiser stadig mindre fett samtidig som vi blir fetere. Hvilken type fett man spiser ser dermed ut til å bety mer for utvikling av overvekt og fedme enn hvor mye fett man spiser, sier Anita Røyneberg Alvheim, forsker ved NIFES.
Grunnlag for å undersøke

I løpet av de siste tiårene er forbruket av matolje i Norge doblet, mens det totale fettforbruket har gått ned. Samtidig har tallet på overvektige gått drastisk opp.

- Basert på våre resultater kan det være grunnlag for å undersøke om den økte bruken av matoljer med mye omega-6, spesielt soyaolje, maisolje og solsikkeolje, kan være en medvirkende årsak til utviklingen av overvekt og fedme i Norge, sier Røyneberg Alvheim.

I forskningsarbeidet, som er et samarbeidsprosjekt med forskere i USA, har hun gjennom forsøk på mus undersøkt hvordan ulikt inntak av flerumettet fett påvirker appetitt og fettlagring. I forsøk ble to grupper mus gitt ulike mengder linolsyre, en flerumettet omega-6 fettsyre som man finner mye av i soyaolje, maisolje og solsikkeolje. En tredje gruppe fikk en diett med høyt innhold av omega-6, men i tillegg en viss andel marint omega-3.

Resultatene viste at gruppen som hadde det høyeste innholdet av omega-6 i maten spiste mer og ble langt fetere enn gruppen som gikk på en diett med lite omega-6. Den fedmefremmende effekten av omega-6 ble redusert når maten ble tilsatt marint omega-3.

I et parallelt forsøk fant forskerne at mus som fikk et høyt innhold av omega-6, tilsvarende dagens anbefalinger, la på seg langt mer enn mus som fikk mat med lavt innhold av omega-6, uavhengig av matinntaket.
Hindrer omega-3

I kroppen omdannes omega-6 til såkalte endokannabinoider, signalstoffer som blant annet regulerer appetitt, sultfølelse og energi- og fettlagring. Når kroppen produserer mer av disse signalstoffene enn vi trenger, slås ikke sultfølelsen av slik den skal. Dermed spiser vi mer enn vi trenger. I tillegg lagres mer av maten vi spiser som fett.

Omega-6 konkurrerer med omega-3 om plass i kroppens celler. Et høyt inntak av omega-6 erstatter omega-3 i cellene. Det kan påvirke en rekke sykdommer, blant annet hjerte- og karsykdommer hvor omega-3 er vist å ha en forebyggende effekt, mens omega-6 kan ha en motsatt effekt.

- Kroppen trenger både omega-6 og omega-3. Problemet oppstår når det blir en ubalanse som følge av et for høyt inntak av omega-6 i forhold til omega-3, understreker Røyneberg Alvheim.

Endringer i landbruk og akvakultur har ført til mer bruk av råvarer som inneholder omega-6. Det gjør at innholdet av omega-6 i blant annet kjøtt, egg, melkeprodukter og fisk har økt mens omega-3 har gått ned. Vi spiser langt mer kjøtt enn før, mens sjømatinntaket, hovedkilden til omega-3 ikke øker. Dermed forsterkes ubalansen mellom omega-6 og omega-3.

En bedre balanse mellom inntaket av omega-6 og omega-3 kan, i følge studien som nå publiseres i Obesity, være en av nøklene til å redusere og forebygge fedme og relaterte tilstander som diabetes type 2 og hjerte-karsykdommer.

Nå gjenstår humane forsøk som kan bekrefte resultatene.

Fakta om omega-3 og omega-6

Omega-3 og omega-6 er fett som er nødvendig for normal utvikling og funksjon. Enkelte planteoljer som soya- mais- og solskikkeolje inneholder spesielt mye omega-6, mens fisk og annen sjømat er gode kilder til omega-3. Kostholdet i den vestlige verden har hatt et stadig økende innslag av omega-6 som har bidratt til en ubalanse mellom omega-6 og omega-3.

Kilde: nifes

Annonse:
Annonse: