Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Jeg er en jente på 18 år og har pcos. Dette fører til at jeg har veldig lav forbrenning og har vanskeligheter for å gå ned i vekt.

Jeg spiser ganske sunt og trener 3-4 ganger i uka, men er likevel overvektig. Jeg lurer på om du har noen tips for en mer effektiv måte å gå ned i vekt på. Eller for å holde vekten stabil?


Svar:

For det første, vil jeg si at det er fint at du vet at du har PCOS, for det er mange som har denne tilstanden uten å vite om det selv.

Som du sikkert vet, er PCOS er en forkortelse for Polycystisk ovarialsyndrom. Dette er en tilstand med flere væskefylte hulrom i eggstokkene. Cystedannelsen forstyrrer eggstokkenes funksjon og fører til hormonforstyrrelser. PCOS rammer ca 5-8 % av kvinner i befruktningsdyktig alder.

De vanligste symptomene på PCOS er unormal hårvekst på kropp og ansikt, kviser, manglende ureglemessige eller sparsomme menstruasjoner, barnløshet og overvekt. Vekten samler seg først og fremst rundt midjen.

Svært mange med PCOS har, eller utvikler insulinresistens. Det vil enkelt sagt si at insulin virker dårligere, og kroppen overproduserer insulin for å kompensere for dette.

Hvis du har PCOS og insulinresistens er det viktig å kutte drastisk ned på den maten som gir rask blodsukkerstigning, samtidig som du beholder et variert kosthold rikt på næringsstoffer som vitaminer, mineraler og antioksidanter. For å unngå rask blodsukkerstigning bør du kutte ned på raske karbohydrater i form av sukker, fint mel, pasta, ris og poteter. Samtidig er det viktig i at du får i deg nok protein og fiber, både for å holde deg mett og fordi det hjelper deg til å ha et stabilt blodsukker.

Velg gode proteinkilder som fisk, vilt, hvitt og rødt kjøtt, egg, og magre meieriprodukter som skummet melk, cottage cheese, skyr og kesam. Husk også det sunne fettet som du finner i fisk, nøtter, oliven, avokado og kaldpressede oljer. Mange vil trives med å spise 3-4 hovedmåltider og 1-2 mellommåltider hver dag.

Medikamenter som øker insulinfølsomheten kan også benyttes i kortere eller lengre perioder parallelt med kostomlegging. En slik behandling kan gi bedre blodsukkerkontroll, betydelig vektreduksjon, nedsatt produksjon av androgene hormoner, normal menstruasjon og økte muligheter til å bli gravid.

Beste hilsen Cathrine Borchsenius, Klinisk ernæringsfysiolog (MSc/Cand.scient. klinisk ernæring)

Foto: Morguefile,anitapatterson

Annonse:
Annonse: