Grillmat behøver ikke være usunt, det gjelder bare å velge smart. 

Sommeren er rett rundt hjørnet, og da er grillmat førstevalget på utallige middagsbord. Mange forbinder grillmat med pølser i brød, men med enkle grep kan du gjøre grillmåltidet både sunt og smakfullt!

Nedenfor finner du fem tips til hvordan du kan gjøre grillmåltidet enda litt sunnere. Passer du samtidig på at du ikke griller maten for hardt, og at kjøttet ikke kommer i direkte kontakt med ilden slik at det blir brent, kan du grille med god samvittighet i sommer. 

1. Velg magert kjøtt

Velger du rene fileter av kjøtt, får du i deg mer protein, mer jern, og mindre mettet fett og salt enn hvis du velger farseprodukter som pølser og hamburgere. Det er ingenting i veien for å spise pølser en gang i blant, men da er det lurt å gå for de magreste typene som inneholder en stor andel kjøtt og lite mettet fett. Tar du en titt i kjøledisken kan du finne pølser som inneholder opp til 80 % kjøtt.

Er du en hamburgerperson er hjemmelagde hamburgere et smart alternativ. Velg magrere kjøttdeig som karbonadedeig eller kjøttdeig av svin eller kylling, tilsett et egg og smakssett med krydder og urter. Lag gjerne også hjemmelaget guacamole eller salsa, ha på litt løk, salat, tomat og kanskje også sylteagurk, og vips så har du en sunn og smakfull burger!

Se Bramats test av grillpølser

2. Grill fisk og annen sjømat

Fisk er et godt og sunt alternativ til kjøtt på grillen. Det er anbefalt å spise fisk til middag to til tre ganger i uken fordi fisk, særlig fet fisk, er en viktig gilde til de gunstige omega-3 fettsyrene og vitamin D som mange av oss får for lite av. Fisk, særlig hvit fisk er også en god kilde til jod, og rik på lett fordøyelig protein. Grill for eksempel laks,, torsk, sei eller makrell direkte på grillen, i aluminiumsfolie eller på spyd. Fiskekaker kan også grilles, lag for eksempel en fiskeburger der du bruker fiskekaker med minst 60 % fisk.

Annen sjømat egner seg også godt på grillen. Prøv for eksempel å grille kongekrabbe. Den er enkel å grille med skallet på, og smaker godt sammen med en frisk mango- og avokadosalat, brød og aioli. Kongekrabbe og alle de nevnte fisketypene er listet som bærekraftig sjømat på WWF.no, og kan dermed nytes med ekstra god samvittighet.

Fremdeles sunt å spise laks

3. Pøs på med grønnsaker

Grønnsaker er sunt, fargerikt og godt tilbehør til grillmaten. Cherrytomater, squash, paprika, løk, maiskolber, aubergine, sopp og asparges egner seg godt på grillen. Legg grønnsakene i folie, rett på grillen, eller tre dem på et grillspyd. Dette er populær mat for både barn og voksne.

For den som liker det søtt er også ananas og vannmelon ypperlig på grillen. Bruk gjerne flere typer grønnsaker i samme måltid. I tillegg til å grille grønnsakene, kan du også lage en stor og god salat. Da er du sikret et måltid fullt av smak og gunstige næringsstoffer.

Mindre kreft med mye frukt og grønt

4. Velg grovt

Er du en av de som er glad i brød som tilbehør til pølsa eller hamburgeren? Da bør du gå for de grove variantene. I butikkene finnes grove alternativer til både pølse- og hamburgerbrød. Grove kornprodukter gir både fiber, vitaminer og mineraler kroppen trenger for å fungere optimalt.

Lomper eller grove pitabrød er også gode alternativer. Med noen små enkle grep som å bytte til grovt brød eller lompe kan tilbehøret bli både mer næringsrikt og mettende. Lag gjerne også hamburgerbrødene selv, det er mye enklere enn du tror!

Oppskrift på hjemmelagde hamburgerbrød. 

5. Lag din egen marinade

Ferdige marinader inneholder ofte store mengder salt og sukker. Å lage marinade selv gjør det enklere å regulere saltinntaket. Sunne planteoljer, som for eksempel olivenolje og rapsolje, blandet med krydder, hvitløk, friske urter eller sitron gir mye smak og er enkelt og fort gjort å lage.

Marinade gjør ikke bare kjøttet mørere og bedre på smak, det gjør også at det dannes mindre av de ugunstige stoffene som oppstår når kjøtt grilles for hardt.

grilletpaprika matprat