3 enkle tips for en sunnere hverdag.

Teori og praksis er to forskjellige ting, også når det kommer til kosthold. En ting er å vite hva slags mat som er sunn, og hva som er mindre sunt, en helt annen ting er å spise sunt i hverdagen.

Travle dager med jobb, barn og fritidsaktiviteter, gjør at drømmen om å lage all mat fra bunnen av, og alltid ha middagen planlagt flere dager i forveien, forblir en drøm. Virkeligheten er at det litt for ofte blir raske løsninger, og at tiden går så fort at du glemmer deg selv og ditt eget kosthold midt oppi det hele.

Selv vi som jobber med mat og helse, og som lever av å fortelle folk hva de bør og ikke bør spise, kommer ofte til litt kort i hverdagen. Antakelig lever og spiser vi sunnere enn veldig mange andre, men likevel har i hvert fall jeg mye å gå på. Det er særlig 3 ting jeg skulle ønske jeg kunne blitt bedre på, og derfor har jeg bestemt meg for å prøve å gjøre noe med det fra NÅ! Kanskje dette kan være gode tips for deg også?

1. Mer vann

For lite vann gir hodepine, dårlig konsentrasjon, redusert prestasjon, og tørr hud. Jo eldre vi blir, desto dårligere blir tørstefølelsen. Dette kombinert med en travel hverdag, gjør at det er lett å glemme å drikke nok vann. Fra nå av skal jeg gjøre det enklere for meg selv ved å fylle opp to store flasker med vann hver morgen. På slutten av dagen skal begge flaskene være drukket opp.

2. Mer antioksidanter

Antioksidanter er noe av det sunneste vi kan få i oss, og heldigvis får vi antioksidanter fra mange mat og drikkevarer. En av de beste kildene til antioksidanter er frukt, bær og grønnsaker. Jo mer frukt og grønt man spiser, desto bedre er det! Selv om jeg spiser grønnsaker til middag, og minst et par frukter om dagen, har jeg mye å gå på når det gjelder frukt- og grønt inntaket mitt. Fra nå av skal jeg derfor innføre følgende regel for meg selv: Lage smoothies med frosne bær minst 2 ganger i uken, og spise en gulrot eller en bit kålrabi minst en gang om dagen.

3. Mer omega-3

Omega-3 er en type fett som kroppen er helt avhengig av, men som den ikke klarer å lage selv. Derfor må vi få dette fettet via kosten. Omega-3 er viktig av flere grunner, og reduserer blant annet risikoen for hjerte- og karsykdommer. De beste kildene til omega-3 er fet fisk og fiskeoljer. De som spiser fet fisk to ganger i uken får dekket behovet sitt for omega-3, men det gjør ingenting å få i seg enda litt mer enn dette. Derfor kan de fleste gjerne ta tran, trankapsler eller omega-3 tilskudd. Selv har jeg omega-3 kapsler som det er meningen at jeg skal ta hver dag, men som jeg rett og slett glemmer. Fra nå av skal jeg derfor begynne å ta omega-3 tilskuddet mitt samtidig med tannpussen på kvelden.