Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Jeg er en jente som akkurat har begynt å trene løping og spinning, og lurer på hva melkesyre er.

Mange sier at det er viktig å ikke stivne i bena, men hva betyr det? Jeg lurer på hva det vil si å stivne i bena, og hvordan vet jeg at dette skjer?

Takker for svar!


Svar:

Takk for bra spørsmål om melkesyre og trening!

Melkesyre er et avfallsstoff som produseres og hoper seg opp i musklene våre når vi trener med høy intensitet. Om vi løper eller sykler så hardt at vi ikke klarer å forsyne kroppen med nok oksygen, anaerobt arbeid, vil mengden melkesyre som produseres være mye større enn det kroppen klarer å kvitte seg med.

Melkesyre eller laktat produseres også når vi arbeider aerobt, med nok oksygen, men da klarer kroppen å bryte ned melkesyren i takt med produksjonen.

Men hvorfor blir vi stive i musklene av melkesyre?

Når mengden melkesyre i blodet blir høy vil dette påvirke musklenes evne til å arbeide.

Melkesyre vil blandt annet føre til surere miljø for muskelfibrene, noe som svekker musklene. Hastigheten på både sammentrekning og avslappning vil bli langsommere, noe som kan føles som vi stivner i musklene.

Andre resutater av melkesyre er at intensiteten settes automatisk ned, for at kroppen skal få tilgang til oksygen for å kvitte seg med melkesyren.

Å stivne under en spinningtime eller løpetur kan også komme av andre ting enn melkesyre, men det er uansett ikke godt.

Lårene kjennes stive og trege, og vi vil kanskje ha denne følelsen en stund etter økten. Kraften i tråkket eller steget vil reduseres, og vi får følelsen av å ikke ha like mye krefter som til vanlig.

Fordi melkesyre brytes ned med hjelp av oksygen kan det hjelpe å trappe ned med rolig tråkk eller nedjobbing.

Det er ikke farlig å oppleve dette, det betyr kun at du har presset deg godt under økten!

Lykke til videre!

Annonse:
Annonse: