Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Vinneren kan godt erstatte vanlig melk.

Testen er utført av ernæringsfysiologer i Bramat. Opplysningen til testene hentes fra deklarert næringsinnhold og ingredienslisten på forpakninger vi kjøper inn i vanlige, norske butikker.

Når det er nødvendig henter vi inn ekstra informasjon fra produsentene i de tilfellene vi ser dette mangler på deklarasjonen.

Vi gjør oppmerksom at på at det kan forekomme avvik mellom deklarasjonen og faktisk innhold dersom produsentene nylig har foretatt endringer i produktene og ikke har oppdater forpakningen. Dette er en ukjent faktor vi ikke kan ta hensyn til og vi endrer ikke testen etter at den er publisert, ettersom vi forventer at deklarasjonen er korrekt.

De fleste typer sjokolademelk inneholder mer sukker enn vanlig melk. Så lenge du ikke bruker det som tørstedrikk kan sjokolademelk være et bra alternativ til melk innimellom, som for eksempel etter en treningsøkt.

Testens vinner inneholder, i motsetning til mange av de andre sjokolademelkene, minimalt med sukker, og 50% mer protein og kalsium enn annen melk. Denne sjokolademelken kan altså godt drikkes istedenfor vanlig melk. Ulempen er selvfølgelig at den er en del dyrere enn vanlig melk.

Sjokolademelk etter treningen

Etter en treningsøkt trenger du både protein og karbohydrater. Sjokolademelk inneholder like mye protein som vanlig melk, og har dessuten mer karbohydrater enn melk i form av sukker.

Forskning viser at sjokolademelk både kan erstatte væsketap og restituere slitne muskler etter trening, sannsynligvis på grunn av innholdet av natrium og kalium. Sjokolademelk og annen melk inneholder dessuten en fin blanding av karbohydrater og proteiner av svært god kvalitet.

Etter en skikkelig treningsøkt der det er lenge til neste måltid, kan du altså gjerne drikke en sjokolademelk.

Det er viktig å være klar over at du i slike tilfeller godt kan velge sjokolademelk som ikke nødvendigvis kommer best ut i denne testen. Etter en treningsøkt kan sjokolademelken nemlig godt inneholde mer karbohydrater/sukker, enn hva du bør tillate deg ellers.

Les også: Bedre utholdenhet med sjokolademelk

Flytende kalorier

Drikker du eller barna dine sjokolademelk ofte, kan det være lurt å velge den typen som inneholder minst sukker, fett og kalorier.

Det er også lurt å se litt på størrelsen. Når du først har en sjokolademelk drikker du gjerne opp hele. Da blir det ofte litt mye sukker og kalorier hvis du velger de største typene. I denne testen har vi derfor valgt å sammenlikne hvor mye energi og næringsstoffer du får i deg ved å drikke en hel sjokolademelk, og ikke hvor mye det er per dl.

Slik har vi gjort testen

For å gjøre en ernæringsmessig vurdering av sjokolademelk, har vi sett på innhold av kalorier, protein, mettet fett, og karbohydrater per enhet med sjokolademelk. Mengden protein trekker opp, mens mengden karbohydrater, fett og kalorier trekker ned.

Smak er ikke en faktor i testen. Du kan derimot stemme på hvilken du syns smaker best under.

I testen er produktene rangert fra terningkast 3 til 6. Produktene er rangert i forhold til hverandre. Det betyr at det beste får terningkast 6 og det dårligste terningkast 3. Et produkt som får terningkast 3 i denne testen, vil ikke nødvendigvis få samme resultat hvis det testes mot andre produkter og matvarer. Det er heller ikke slik at et produkt som får terningkast 3 er direkte dårlig eller usunt, bare at det har dårligere total poengsum enn de som får høyere terningkast.

Testresultater

tine-styrk_kakao

Tine Styrk fettfri melk, kakao

En klar vinner. Bra med protein, lite karbohydrater og lite kalorier.

terning6

Energi: 627 kJ (148.5 kcal)
Protein: 16,8 g
Karbohydrater: 18,5 g
Fett: 0,7 g
Mengde: 3,3 dl
Produsent: Tine

cocio-one

Cocio One

Lite karbohydrater og kalorier, men også lite protein.

terning5

Energi: 542.7 kJ (129.6 kcal)
Protein: 10,0 g
Karbohydrater: 15,7 g
Fett: 1,9 g
Mengde: 2,7 dl
Produsent: Cocio Chocolademælk AS

tine-yt_restitusjonsdrikk

Tine Yt restitusjonsdrikk, kakao

Egentlig en restitusjonsdrikk. Mye protein, men også en del karbohydrater.

terning5

Energi: 943.8 kJ (224.4 kcal)
Protein: 18,5 g
Karbohydrater: 30,0 g
Fett: 3,3 g
Mengde: 3,3 dl
Produsent: Tine

tine-litago_lettere_sjokolademelk

Tine Litago lettere sjokolademelk

Bra med protein, mer karbohydrater og kalorier enn vinnerne.

terning4

Energi: 960 kJ (225 kcal)
Protein: 17,5 g
Karbohydrater: 30,0 g
Fett: 4,0 g
Mengde: 5,0 dl
Produsent: Tine

cocio-milkshake

Cocio Chocolate flavour milkshake

Greit med kalorier og karbohydrater.

terning4

Energi: 772.2 kJ (183.6 kcal)
Protein: 9,9 g
Karbohydrater: 21,2 g
Fett: 6,3 g
Mengde: 1,8 dl
Produsent: Cocio Chocolademælk AS

alpro-soya_choco

Alpro Soya choco

Greit med kalorier og karbohydrater. Testens eneste sjokoladmelke laget på soya.

terning4

Energi: 660 kJ (157.5 kcal)
Protein: 7,5 g
Karbohydrater: 20,8 g
Fett: 4,5 g
Mengde: 2,5 dl
Produsent: Alpro

tine-milkshake_sjokoladesmak

Tine Milkshake sjokoladesmak

Greit med kalorier og karbohydrater. Ikke spesielt mye protein.

terning4

Energi: 715 kJ (192.5 kcal)
Protein: 9,0 g
Karbohydrater: 26,4 g
Fett: 3,3 g
Mengde: 2,2 dl
Produsent: Tine

tine-sjokomelk

Tine Sjokomelk

Greit med kalorier og karbohydrater. Ikke spesielt mye protein.

terning4

Energi: 642.5 kJ (152.5 kcal)
Protein: 8,3 g
Karbohydrater: 23,0 g
Fett: 4,2 g
Mengde: 2,5 dl
Produsent: Tine

tine-litago_original_sjokolademelk

Tine Litago original sjokolademelk

Nokså mye karbohydrater og kalorier i forhold til vinnerne. Bra med protein. Passer bra som restitusjonsdrikk.

terning3

Energi: 1310 kJ (310 kcal)
Protein: 17,0 g
Karbohydrater: 43,5 g
Fett: 7,5 g
Mengde: 5,0 dl
Produsent: Tine

q-sjokolademelk

Q Sjokolademelk

Veldig mye karbohydrater og mye kalorier. Bra med protein. Passer bra som restitusjonsdrikk.

terning3

Energi: 1144 kJ (340 kcal)
Protein: 17,0 g
Karbohydrater: 50,0 g
Fett: 7,5 g
Mengde: 5,0 dl
Produsent: Q-meieriene

cocio-classic

Cocio Classic

Mye karbohydrater og relativt mye kalorier.

terning3

Energi: 834.3 kJ (292 kcal)
Protein: 13,6 g
Karbohydrater: 40,0 g
Fett: 8,0 g
Mengde: 4,0 dl
Produsent: Cocio Chocolademælk AS

Næringsinnhold per enhet  Energi, kJ Energi, kcal Protein, g Karbohydrater, g Fett, g Mengde, dl
Tine Styrk fettfri melk, kakao, Tine 627 148.5 16,8 18,5 0,7 3,3
Cocio One, Cocio Chocolademælk AS 542.7 129.6 10,0 15,7 1,9 2,7
Tine Yt restitusjonsdrikk, kakao, Tine 943.8 224.4 18,5 30,0 3,3 3,3
Tine Litago lettere sjokolademelk, Tine 960 225 17,5 30,0 4,0 5,0
Cocio Chocolate flavour milkshake, Cocio Chocolademælk AS 772.2 183.6 9,9 21,2 6,3 1,8
Alpro Soya choco, Alpro 660 157.5 7,5 20,8 4,5 2,5
Tine Milkshake sjokoladesmak, Tine 715 192.5 9,0 26,4 3,3 2,2
Tine Sjokomelk, Tine 642.5 152.5 8,3 23,0 4,2 2,5
Tine Litago original sjokolademelk, Tine 1310 310 17,0 43,5 7,5 5,0
Q Sjokolademelk, Q-meieriene 1144 340 17,0 50,0 7,5 5,0
Cocio Classic, Cocio Chocolademælk AS 834.3 292 13,6 40,0 8,0 4,0
Foto: Erik Helgeneset
Annonse:
Annonse: