Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Godteri eller mellommåltid?

I mange land er butikkhyllene med müslibarer lange. I Norge har vi frem til nå ikke hatt noen særlig tradisjon for å spise müslibarer, men nå begynner det å komme en del typer i de norske butikkhyllene også. Flere av dem kalles for mellommåltider.

Men er egentlig en müslibar et sunt lite mellommåltid, eller blir det mer som en sjokolade eller søt kjeks?

Sunt eller unødvendig?

Svaret avhenger selvfølgelig av hvilke müslibarer man velger, men velger du en av müslibarene som vi har testet her, er vel svaret noe slikt som:

En müslibar kan være et greit mellommåltid for deg som er slank og aktiv og trenger litt kjapp energi. Er du derimot en av dem som ønsker å begrense inntaket av sukker og kalorier, og kanskje også sliter med vekten, bør du nok heller velge noe annet enn en müslibar.

Ikke fordi de er så fryktelig fulle av kalorier (mange av dem er tross alt ganske små), men fordi mange av dem inneholder relativt lite fiber og protein, og nokså mye sukker. Altså ingen bra kombinasjon for deg som ønsker et mellommåltid som kan mette litt uten å føre til altfor svingende blodsukker.

Metter dårlig

Ettersom de fleste av müslibarene vi har testet inneholder lite fiber og protein, metter de relativt dårlig. Mange vil til og med oppleve motsatt effekt; de blir mer sultne og sugne på noe godt etter å ha spist en müslibar. En müslibar er derfor ikke et optimalt mellommåltid. Velger du derimot en müslibar fremfor en sjokolade, har du gjort et greit valg i forhold til sunnhet.

Småspiser du nok?

Sunt med nøtter og tørket frukt?

Taperen i denne testen inneholder mye tørket frukt. Det gjør at den også inneholder mye sukker. For en aktiv person som trenger påfyll av karbohydrater etter en treningsøkt, kan denne baren være et veldig bra valg. For deg som får i deg mer enn nok sukker fra før, og kanskje ønsker å gå ned i vekt/passe vekten, er barer stappfulle av tørket frukt ikke et godt valg. Da bør du heller spise friske frukt og bær.

Nøtter er uten tvil sunt, men også ganske energirikt. Likevel er det mye som tyder på at de som spiser nøtter jevnlig har lettere for å holde en stabil vekt enn andre. Nøtter er dessuten bra for deg av mange andre grunner. En neve nøtter eller to om dagen er derfor noe alle gjerne kan spise. Kjøper du müslibar kan du derfor gjerne velge en type som inneholder bra med nøtter.

Spis mandler med god samvittighet

Slik har vi gjort testen

For å gjøre en ernæringsmessig vurdering av müslibarene i denne testen, har vi sett på hvor mye protein, sukker, mettet fett, umettet fett og fiber de inneholder. Mye sukker og mettet fett har trukket ned, mens mye protein, umettet fett og fiber har trukket opp. Vi har sett på hvor mye hver müslibar inneholder per stk, ikke per 100 gram som vi gjør med noen andre matvarer.

Smak er ikke en faktor i testen. Du kan derimot stemme på hvilken du syns smaker best under.

I testen er produktene rangert fra terningkast 2 til 6. Produktene er rangert i forhold til hverandre. Det betyr at de sunneste får terningkast 6 og de mindre sunne får terningkast 2. Et produkt som får terningkast 6 i denne testen, vil ikke nødvendigvis få samme resultat hvis det testes mot andre produkter og matvarer.

Article Index

Annonse:
Annonse: