Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Over 50 % grønnsaker i vinnerne!

Det kommer stadig flere ferske supper i butikkhyllene. Både supper i familiepakninger og supper i porsjonspakninger som vi tester her.

Ferdige supper, særlig på pose, har av mange blitt sett på som en litt for enkel og ikke spesielt sunn mat. Det stemmer egentlig ikke, posesuppe er faktisk et helt greit alternativ også når det kommer til sunnhet. Men ferske supper kan være enda sunnere. Her har man nemlig en unik mulighet til pøse på med grønnsaker, urter, hvitløk, chili, oljer og andre sunne ingredienser.

«Alle» lager ferske supper

Ferske supper har helt klart fått seg en oppsving i løpet av de siste årene. REMA 1000 var en av de som var tidligst ute med ferske supper i sitt under 100 lappen konsept. Deretter fulgte de andre matvarekjedene raskt etter med å produsere egne supper, så nå kan du få fersk suppe i familiepakning i de fleste matvarebutikker.

Ferske supper i porsjonspakker har det vært mindre av. Frem til nå nylig var det nesten bare gründerne av MERE SUPPE som lagde slike supper. Dette er supper med mye grønnsaker, ingen konserveringsmidler, og mange av dem er glutenfrie. En del er dessuten veganske. Disse har tydeligvis solgt så bra at matvareprodusentene har begynt å utvikle tilsvarende supper selv. Noen av dem holder mål, andre har en lengre ingrediensliste, mindre sunne ingredienser og et større preg av «ferdigmat» enn MERE SUPPE suppene har.

Bra med grønnsaker

Mange supper, særlig de ferdige som er testet her, inneholder mye grønnsaker, og kan dermed bidra til å gi oss de anbefalte 5 om dagen. Noen av suppene i denne testen inneholder nesten 50 % grønnsaker, noe som er svært bra! Dette øker suppens innhold av fiber, vitaminer, mineraler og plantestoffer.

Kosthold for deg som vil ned i vekt

Spis suppe hvis du vil ned i vekt

Epidemiologiske studier har vist at å spise suppe er assosiert med redusert risiko for overvekt og fedme og at dette måltidet er godt egnet for vektkontroll. Særlig det å spise suppe til forrett, har vist seg å kunne dempe appetitten og matinntaket.

Suppe inneholder mye vann og har derfor et stort volum i forhold til energiinnhold. Spiser du suppe føler du deg altså mett, uten at du får i deg for mye kalorier. Her gjelder det selvfølgelig å velge supper som ikke inneholder altfor mye fløte, smør og rømme.

Slank av suppe

Slik har vi gjort testen

I denne testen har vi sammenliknet et utvalg ferske supper i porsjonspakninger som er å få kjøpt i de største matvarekjedene. For å gjøre en ernæringsmessig vurdering av produktene, har vi sett på innhold av mettet fett, umettet fett, sukker, protein, salt og andel grønnsaker. Mye sukker, mettet fett og salt har trukket ned, mens innhold av protein, umettet fett og grønnsaker har trukket opp. Vi har latt andel grønnsaker telle dobbelt opp ettersom de fleste med fordel kan få i seg mer grønnsaker.

Smak er ikke en faktor i testen, men du kan stemme på hvilken du syns smaker best.

Article Index

Annonse:
Annonse: