Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:
Annonse:
Appelsinen er opprinnelig kinesisk og kom til Europa på 1700-tallet. I dag dyrkes appelsinen bl.a. i Sør-Europa, Midtøsten og i sørstatene i USA. Appelsinen er den mest kjente kilden til vitamin C her til lands. Spiser du en appelsin har du fått dekket dagsbehovet for vitamin C dessuten får du i deg over 100 andre antioksidanter, bl.a. sitrusflavonoidene hasperetin og naringenin, antocyaniner og en rekke polyfenoler. Et kosthold som er rik på appelsin og sitrusfrukter kan beskytte mot kreft, særlig i spiserøret, munn og mage. Den Australske forskningsgruppen CSIRO viste at en ekstra porsjon sitrusfrukt muligens kan påvirke risikoen for slag og at sitrusfrukter kan ha en positiv effekt ved en rekke sykdommer som leddgikt, Alzheimers sykdom, diabetes, ulcerøs kolitt, m.fl. I følge WORLD CANCER RESEARCH FUND OG AMERICAN INSTITUTE FOR CANCER RESEARCH kan et kosthold rikt på frukt redusere risikoen for kreft i munn, svelg, spiserør, lunger, mage, og sannsynligvis i bukspyttkjertelen, bryst, og blære. Appelsin er også en god kilde til B-vitaminet folat og mineralet kalium. De beste appelsinene får du i vinterhalvåret, dvs. fra november til april. Fruktkjøttet spises gjerne som det er eller presses til juice, men du kan også bruke appelsin i salater, dressinger, sauser og til retter med and eller svin.