Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:
Annonse:
 Denne gule roten har lange tradisjoner i Indisk matkultur. Gurkemeie er i samme slekt som ingefær og ligner på denne i utseende.

Tørket gurkemeie males til krydder som bl.a. brukes i karriretter, sauser, garam masala og i sennep og Worcestershire-saus. Gurkemeie brukes gjerne som en billig erstatning for safran og kalles gjerne indisk safran. I store mengder kan gurkemeie gi en bitter smak på maten. Til tross for at den smaksmessig ikke kan sammenlignes med safran, har gurkemeie andre positive egenskaper. I Ayurvedisk medisin anser man gurkemeie for å være rensende og brukes til å behandle en lang rekke lidelser. I gurkemeie finner vi et stoff som kalles kurkumin. Kurkumin har. Forsøk på laboratoriedyr har vist at kurkumin kan være gunstig for å forebygge kreft i mage, tykktarm, hud og lever. Det er imidlertid ikke bekreftet om kurkumin har den samme effekten på mennesker. En voksen person i India kan spise så mye som 4 gram gurkemeie daglig som gir 80-200 mg av det aktive stoffet kurkumin. Gurkemeie kan brukes frisk og rives ved behov. Tørket og malt gurkemeier er mest vanlig på norske kjøkkener og kan brukes i mange slags retter, ikke bare indiske gryter. Ha litt gurkemeie i tomatsuppen, i brun saus, i potetmos og i gryter. I passende mengder gir den ikke smak, men et ekstra tilskudd av antioksidanter.