Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Hvordan får jeg gode treningsvaner?

Hei!

Jeg er en jente i slutten av 20-årene som sliter med å holde på gode treningsvaner over lengre tid. Med mye jobb og et sosialt liv føler jeg at treningen ofte blir lett å nedprioritere, selv om jeg virkelig skulle ønske at jeg klarte å trene regelmessig hver uke. Jeg finner på dårlige unskyldninger for å ikke trene, selv om jeg hadde hatt tid, som at jeg er for sliten, jeg har vondt et sted, eller at jeg må rydde hjemme. I gode perioder klarer jeg å trene mange økter i uken, men det ender alltid i at jeg mister motivasjonen og ork til å fortsette.  Alt dette gir meg konstant dårlig samvittighet, fordi jeg vet at jeg burde og kan klare å trene kanskje tre økter i uken. Jeg føler at alle andre klarer dette, noe som gjør at jeg sitter med følelsen av å misslykkes. 

Har du noen tips til meg?

Hilsen en som ønsker gode treningsvaner!

Hei!

Takk for et veldig aktuelt spørsmål, kjempeflott at du tar tak i dette mens du ennå har lysten til å trene regelmessig.

Veldig mange sliter med det samme som du beskriver. Gode perioder med kanskje litt for mye trening, god følelse og stor motiasjon, helt til vi går på en smell, og kanskje stopper opp helt. At du får dårlig samvittighet fordi du føler at alle andre klarer å sjonglere jobb, hverdag og trening skal du ikke ha, det er mange i samme båt som deg!

Kjempebra at du har ønsket om å få gode treningsvaner, det er et veldig godt utgangspunkt!

Her er mine tips til å komme inn i gode vaner som blir til en god livsstil:

  • Sett deg ned med planen din for neste uke, og finn tider som passer for trening. Skriv ned, og bestem deg for å fulløre planen for en uke av gangen. 
  • Vær realistisk når du planlegger antall økter, slik at du heller får en "bonus-økt" isteden for å bli skuffet over at du ikke fikk til alle øktene du planla. Start gjerne med to økter den første tiden!
  • Bestem deg for hva du skal trene i øktene du planlegger, sett gjerne opp en detaljert plan som hjelper deg til å trene mer målbevisst. 
  • Pakk og gjør klar treningsbagen slik at det blir enkelt å ta den med om morgenen før jobb, eller så den står klar til kvelden. 
  • Start med treningsøkter som gir deg motivasjon og lyst til å fortsette treningen fremover. Ikke for hardt, eller for kjedelig for din smak. 
  • Få med deg en venninne, eller en annen treningspartner på en avtale om å fortsette å trene frem mot sommeren.
  • Fortsett med å planlegge uke for uke, slik at du får oversikt over hva du får tid til, og hva du har trent. 
  • Husk at hverdagsaktivitet bidrar til en mer aktiv hverdag, og kan gjøre det lettere å komme seg på trening!
  • Bruk naturen og det fine været til utetrening sammen med andre, det er ingentin som er så deilig som å trene utendørs. 

Håper du kommer i gang allerede denne uken, og at treningsvanene holder seg gode fremover mot neste år.

Husk at man aldri angrer på en treningsøkt!

Annonse:
Annonse: