Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Kan man få for mye oksalsyre ?

Jeg har et spørsmål i forhold til oksalsyre. Jeg spiser rå grønnkål eller spinat + selleri hver dag. Nå har jeg hørt at det egentlig ikke er så bra, da disse inneholder mye oksalsyre. Er dette farlig? Hvor mye kan man spise før det er giftig? 

Ernæringsbiolog Lise von Krogh svarer:

Lise von Krogh
Lise von Krogh er utdannet ernæringsbiolog (Cand.scient) fra Universitet i Bergen med fokus på forebyggende ernæring. Lise er en av kreftene bak bramat.no. Lise er en dyktig og etterspurt foredragsholder og foreleser fast for ernæringsstudentene på Høyskolen Kristiania. Lise jobber som konsulent innen ernæring for næringsmiddelindustrien og næringslivet og er en hyppig brukt fagkilde i pressen. Hun matblogger på Lise von Krogh - Enkelt, sunt og godt (lisevonkrogh.wordpress.com) og har har egen grønnsaksåker og holder kaniner og bier på et småbrukt langt inni skogen i Hurdal.
Kontakt: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Mat som har et høyt innhold av oksalsyre:
Amarant
Bladbete
Engsyre
Grønnkål
Hvetekim og hvetekli
Jordbær
Kakao og sjokolade
Peanøtter og pekannøtter
Portulakk
Rabarbra
Rødbeter inkl. rødbeteblader
Sennep
Soyabønner
Spinat
Stikkelsbær
Svart te
Søtpotet og yams
Øl

Oksalsyre er et stoff finnes naturlig i mange planter og kan binde mineraler som kalsium og jern, slik at kroppens tilgang til mineralene blir lavere. 

I planter finner vi det høyeste oksalsyrenivået i bladene, litt mindre i frøene og minst i stilken. Typisk oksalsyrerikmat er rabarbra, spinat, te, amarant,  rødbeter og stjernefrukt samt gjøkesyre som du finner i skogen. I rabarbraen er oksalsyrenivået svært høyt i bladene, men stilken har et trygt nivå av oksalsyre. 

Det betyr i praksis at spiser du rabarbra med fløte, så vil noe av kalsiumet i fløten bli uttilgjengelig for kroppen. Oksalsyren binder kalsium og danner saltet kalsiumoksalat. Det betyr også at spinat ikke er en god jernkilde selv om den fysisk sett inneholder en del jern.

Koking, steking og særlig forvelling vil redusere matens innhold av oksalsyre, dvs. forvellet grønnkål eller woket spinat har mer tilgjengelige mineraler for kroppen fordi nivået av oksalsyre er redusert.  

Kan det bli for mye oksalsyre?

For friske mennesker er det ikke dette farlig å spise mat med oksalsyre, men har du nyreproblemer bør du ta forbehold. Hos noen mennesker kan nemlig inntak av oksalsyre føre til dannelse av nyrestein.

Oksalsyre er giftig i store mengder, men matvarer med mye oksalsyre inntas sjelden i slike mengder at det har noen praktisk betydning for verken giftvirkning eller kalsiumtilførselen.

Når kan oksalsyre bli et problem?

Hvis du spiser mye oksalsyrerik mat og samtidig har et ubalansert og ensidig kosthold med lavt innhold av jern og kalsium, så kan du potensielt få et for lavt inntak av jern og kalsium.

Vegetarianere vil naturligvis konsumere mer oksalsyre enn ikke-vegetarianere, men så du har et tilstrekkelig inntak av jern og kalsium så vil dette normalt ikke være et problem. 

Men hva hvis du spiser rå grønnkål og spinat hver dag?

... kan du da få for lavt inntak av kalsium og jern?

Ja, hvis du spiser dette til hver måltid og samtidig har et lavt inntak av melkeprodukter, kjøtt, helkorn og grove kornvarer og ellers spiser svært ensidig. 

Nei, hvis ikke hvis du spiser grønnkål og spinat i en salat, juice eller smoothie i løpet av dagen og samtidig har måltider uten rå grønnkål og spinat og har et generelt sunt og variert kosthold. Da kan du spise rå grønnkål og spinat med god samvittighet!

PS. Selleri har lavt innhold av oksalsyre. 

Annonse:
Annonse: