Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Behov for tilskudd for de som får for lite jod gjennom kosten.

Hei. Jeg har lest en del om jod og kommet til at jeg mest sannsynlig ikke når helt opp til anbefalingene. De eneste tilskuddene jeg kan finne med rent jod er 225 mcg. Jeg er redd for å få for mye jod dersom jeg tar tilskudd. Hva er farene med å få for mye jod og hvordan kan jeg sikre jodinntaket uten å være bekymret for å ta for mye?


Klinisk ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius svarer:

Cathrine Borchsenius
Cathrine Borchsenius er utdannet klinisk ernæringsfysiolog med mastergrad i klinisk ernæring fra Universitetet i Oslo. Cathrine er kjent fra "Sunt og Godt" på TV2, og er en hyppig brukt ekspert i media. Cathrine er gründer og daglig leder av www.bramat.no, og og jobber dessuten som konsulent/rådgiver innen ernæring.

Kontakt: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Hei!

Så bra at du er bevisst på jodinntaket ditt. Jod er et næringsstoff som har en viktig funksjon i kroppen vår. Vi trenger ikke så mye jod, men likevel er det en del som får i seg for lite jod gjennom kosten. Våre viktigste kilder til jod er hvit saltvannsfisk, melk, yoghurt og brunost. Hvis du ikke spiser noe særlig av dette, kan det hende at du ikke får i deg nok jod gjennom maten, og da har du behov for tilskudd.

Hva skjer hvis du får i deg for lite jod?

Jod inngår i stoffskiftehormonene tyroksin (T4) og trijodtyronin (T3) som produseres i skjoldbruskkjertelen (thyroidea) som ligger i halsen under adamseplet. Disse hormonene regulerer stoffskiftet vårt. Hormonene er også viktig for normal vekst og utvikling av sentralnervesystemet hos barn.

Hvis man får i seg for lite jod, vil skjoldbruskkjertelen jobbe på høygir for å prøve å produsere nok hormoner, og kjertelen vil dermed kunne vokse og utvikle seg til det som på fagspråket kalles en struma. En forstørret skjoldbruskkjertel kalles struma. Dette var relativt vanlig i gamle dager der jodmangel var svært vanlig. Da kunne man se personer som gikk rundt med store kuler på halsen. Hvis man har jodmangel over tid, kan det etterhvert bli produsert for lite stoffskiftehormoner, og man kan både for lavt og for høyt stoffskifte. Jodmangel er spesielt alvorlig for gravide og ammende ettersom fosteret og det ammende barnet da også vil få i seg for lite jod. Dette kan hemme utviklingen av barnets nervesystem.

Mange får i seg for lite jod

Hva skjer hvis du får i deg for mye jod?

For mye jod kan også være uheldig. Det kan faktisk også føre til for lavt stoffskifte, akkurat som et lavt inntak av jod kan. Derfor anbefales det å unngå et inntak på over 600 mikrogram jod per dag. Dette betyr at jod er et næringsstoff der det er ganske små marginer i forhold til hva som er for mye og hva som er for lite. Når det er sagt, så skal det mye til at du får i deg for mye jod gjennom mat. Et unntak er hvis du spiser tang ettersom en del tangprodukter kan inneholde store mengder jod.

Jod fra maten

Du sier at du tror at du får i deg for lite jod, og det kan sikkert stemme hvis du ikke spiser noe særlig hvit fisk eller meieriprodukter. En voksen person og barn over 10 år er anbefalt å få i seg 150 mikrogram jod per dag. For å sette dette i perspektiv inneholder et glass melk ca. 30 mikrogram jod, det samme gjør den mengden brunost vi bruker på en brødskive. En middagsporsjon med torsk gir hele 558 mikrogram med jod. Det betyr at hvis du spiser torsk to ganger i uken, så har du dekket behovet ditt for jod den uken.

Tilskudd av jod

Spiser du minimalt med torsk og annen hvit fisk, og heller ikke noe særlig med meieriprodukter, så bør du ta tilskudd av jod. Ifølge Folkehelseinstituttet er det da lurt å velge en multivitamineral som også inneholder jod. Ikke alle multivitamineraltilskudd gjør det. Rådet fra Helsedirektoratet til kvinner i fruktbar alder er som følger:

  • Kvinner som drikker mindre enn 3 dl melk/yoghurt daglig og regelmessig spiser hvit saltvannsfisk (torsk, sei, hyse og andre), anbefales et daglig jodtilskudd (100 µg/dag).
  • Kvinner som drikker mindre enn 5 dl melk/yoghurt daglig, men spiser lite eller ikke noe hvit saltvannsfisk (torsk, sei, hyse og andre), anbefales et daglig jodtilskudd (100 µg/dag).

Tilskuddet du nevner som inneholder 225 mikrogram jod per dagsdose er derfor ikke å anbefale.

Håper dette var svar på det du lurte på! Ta gjerne også en titt på denne artikkelen:

10 spørsmål og svar om jod

Beste hilsen Cathrine Borchsenius

Kilder:

https://www.fhi.no/ml/kosthold/fakta-om-jod/?

https://www.helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/sma-grep-for-et-sunt-kosthold/derfor-trenger-vi-jod/

Annonse:
Annonse: