Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Jeg spiser ikke kjøtt og har lett for å få jernmangel.

Hei, jeg har kuttet kraftig ned på kjøtt i kosten av ideologiske grunner. Men i et hektisk liv har jeg ikke klart å få til et godt nok kosthold som skal erstatte dette. Jeg har også lett for å få jernmangel, og det er jo en utfordring uten kjøtt. Har dere et forslag til diett og råd om hvilke feller man kan gå i? Spiser forøvrig fisk, egg og meierivarer.

Ernæringsfysiolog Lise von Krogh svarer:

Dette er en av ufordringene ved å kutte ut kjøtt fra kostholdet. Kjøtt (og innmat) inneholder nemlig lett tilgjengelig jern, hem-jern. Personer som har lett for å få jernmangel må derfor være ekstra påpasselige når jernbehovet skal dekkes. Da bør du både velge annen jernrik mat og spise mat som fremmer jernopptaket.

Om du spiser fisk og egg, så kan disse bidra med hem-jern. Fisk inneholder i tillegg en faktor som fremmer jernopptaket fra maten.

Gode jernkilder er i tillegg bønner og linser, grovt brød og helkorn, grønne bladgrønnsaker (f.eks. brokkoli, grønnkål og rosenkål). Tørket frukt som fiken, aprikos, svisker og rosiner inneholder også jern.

Spis denne maten sammen med vitamin C-rike matvarer, som paprika, appelsin, kiwi, kålrabi, kål og potet. Vitamin C omdanner jernet i tarmen slik at det lettere tas opp av kroppen.

Hvis du likevel plages av tilbakevendende jernmangel, bør du ta et kosttilskudd i tillegg.

 Ler mer:

Annonse:
Annonse: