Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Sunnere valg enn pølser.

Det er grillsesong, og sammen med pølser er kanskje hamburgere noe av det vi griller mest. Det er i hvert fall mye som tyder på det, når vi tar en titt på utvalget av hamburgere og hamburgertilbehør som salsa, coleslaw og andre dressinger og sauser. Utvalget øker fra år til år!

Det positive med dette er at produsentene hele tiden jobber for å få de beste produktene, både når det kommer til smak og kvalitet. Innholdet av kjøtt øker, og andelen mettet fett og salt er lavere enn for noen år siden. Det er noe vi i Bramat.no syns er positivt, ettersom det er næringsinnholdet vi vurderer i våre tester.

Spiser du mye grillmat?

Det viktigste er tilbehøret

Hamburgere kan altså være grei mat så lenge du velger de som inneholder mye kjøtt og ikke altfor mye salt, fett og kalorier. De fleste hamburgere inneholder mer kjøtt og mindre fett enn pølser. Et unntak er noen av gourmetpølsene som også inneholder bra med kjøtt.

Bramat tester gourmetpølser

Det mest usunne med et typisk hamburger måltid er ofte ikke hamburgeren i seg selv, men tilbehøret i form av pommes frites, lyst hamburgerbrød og kanskje massevis av dressing og ost. Da blir det fort mye fett og kalorier.

Velger du derimot grovt hamburgerbrød, tomatbaserte sauser, og har på grønnsaker som salat, løk, sylteagurk, tomat og kanskje også hjemmelaget guacamole, så kan hamburgeren være et bra måltid, også ernæringsmessig. I hvert fall hvis du spiser litt salat ved siden av også.

Begrens inntaket av rødt kjøtt

Hamburgere laget av okse- eller svinekjøtt, går under kategorien ”rødt kjøtt” en type kjøtt vi ikke bør spise altfor mye av. Myndighetene anbefaler oss å begrense inntaket av rødt kjøtt til 700 g rått/500 g ferdig tilberedt kjøtt per uke.

Noen spiser langt mer enn dette, men mange spiser mindre. Litt rødt kjøtt, enten det er i form av rene fileter av kjøtt eller hamburgere med lite fett og mye kjøtt, kan du gjerne tillate deg. Kjøtt er en veldig god kilde til jern som mange, særlig jenter, får i seg for lite av.

Dette sier forskningen om kjøttinntak og kreft

Slik har vi gjort testen

I denne testen har vi sammenliknet et utvalg hamburgere. For å gjøre en ernæringsmessig vurdering av produktene, har vi sett på innhold av mettet fett, protein, salt og kjøtt i produktene. Innholdet av kjøtt og protein har trukket opp, mens innholdet av mettet fett og salt har trukket ned.

Produktene er rangert i forhold til hverandre. Det betyr at de sunneste får terningkast 6 og de vi vurderer som minst sunne får terningkast 3. Et produkt som får terningkast 3 i denne testen, vil ikke nødvendigvis få samme resultat hvis det testes mot andre produkter.

Article Index

Annonse:
Annonse: