Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:
Annonse:

Stor forskjell på sukkerinnholdet.

Tradisjonell gresk yoghurt inneholder mer fett og mer protein enn vanlig norsk yoghurt. Mange av de opprinnelige greske yoghurtene inneholder så mye som 10% fett.

I løpet av den siste tiden har det dukket opp en rekke greske yoghurtvarianter i butikkhyllene. De fleste av disse er laget i Hellas, men inneholder langt mindre fett enn de originale greske typene. Dessuten er de tilsatt smak og sødme i form av bær, sukker, eller kunstig søtstoff.

Mer protein enn vanlig yoghurt/h4>

Tar du en titt i meierihyllen i butikkene, finner du i hovedsak fire forskjellige typer "melkemåltider":

  • Gresk yoghurt
  • Vanlig yoghurt
  • Skyr eller Kvarg (som egentlig er ost, ikke yoghurt)
  • Cottage cheese

Generelt kan vi si at cottage cheese og skyr/kvarg inneholder mer protein enn gresk yoghurt og vanlig yoghurt, men at gresk yoghurt inneholder litt mer protein enn vanlig yoghurt.

Sjekk sukkerinnholdet!/h4>

Yoghurt bidrar med viktige næringsstoffer som protein, kalsium, jod, B-vitaminer og fosfor. En yoghurt om dagen, gir deg en de tre porsjonene med meieriprodukter som er anbefalt per dag for å sikre kalsiuminntaket. Tre porsjoner med meieriprodukter bidrar også til at du får i deg nok jod.

Ulempen med yoghurt, er at noen typer inneholder mye sukker. Noen inneholder også en del fett og kalorier. Skal du spise yoghurt jevnlig, er det derfor lurt å velge blant de typene som inneholder mindre sukker.

Får du i deg nok jod?

Protein metter godt

Om du velger gresk yoghurt, kvarg, skyr eller andre typer yoghurt er egentlig litt smak og behag, men skal du spise det som et mellommåltid kan det være lurt å gå for de variantene som inneholder bra med protein ettersom det metter godt.

Les også: Hvilken yoghurt bør jeg velge?

Slik har vi gjort testen

I denne testen har vi sammenliknet næringsinnholdet i greske yoghurter som er å få kjøpt hos de største matvarekjedene. Vi har vurdert hvor mye protein, mettet fett og sukker det er per 100 g av de ulike typene yoghurt, og gjort en totalvurdering basert på dette.

Mye protein har trukket opp, mens mye mettet fett og sukker har trukket ned. Ettersom det er lite fett i disse yoghurtene i utgangspunktet, har vi latt protein og sukker telle dobbelt opp i vår vurdering. Vi har valgt å gi terningkast 3-6, der 6 vurderes som det sunneste produktet.

Annonse:
Annonse: