Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:
Annonse:

Bør syklistene ut av bilveien?

Da skjer det igjen..... jeg må bråbremse og svinge unna med sykkelen for nok en livsfarlig syklist! Godt jeg har 25 års erfaring som konkurranse- og mosjonssyklist. Jeg manøvrerer unna med mye høyere puls enn for noen sekunder siden.

'Det er syklistene på dårlige sykler og liten erfaring jeg er livredd for. Jeg opplevde dem alt for ofte på min sykkeltur gjennom byen på vei til jobben i ELIXIA på Majorstuen. Syklister som er gående, syklende og bilister på en og samme tid. Opp og ned av gangstien, sykler på rødt og er totalt uforutsigbare!

Jeg føler meg tryggere på bilveien

På bilveien har jeg masse erfaring både som syklist og bilist. Sykler jeg på bilveien er jeg som en bil og forholder meg til andre biler som det. Jeg har på mine år på veien med sykkel, heldigvis opplevd få farlige situasjoner. Men noen få har det stått om stor skade eller liv og død. Front mot front med bil som ikke holdt sin side av veien og busser som skal forbi, men må svinge inn for motgående kjøretøy før de har passert meg som syklist! Jeg har kun en gang, heldigvis, opplevd bil som med vilje presser meg ut av veien. Det var vondt og sjokkerte både meg og medtrafikanter. Spylervæske fra irriterte bilister har jeg også fått min dose av, og det smaker ikke godt. Med briller på slipper i det minste øynene unna.

Jeg takler aggressive biler

Jeg takler at biler passerer meg med tre i bredden 20 cm fra meg, selv om jeg hadde ønsket at de kunne vente 5 sekunder så motgående kjøretøy hadde rukket forbi. Jeg takler også å bråbremse for biler som må forbi, selv om jeg ligger i fartsgrensa, men må bremse når de når neste kjøretøy i alt for høy fart. Jeg vet at dette skjer og forberedt, men det vet ikke bilisten! Kanskje den neste han passerer er på sin første treningstur på cm 2 cm brede dekk...

Få bilister vet ikke at en godt trent syklist gjerne ligger i 60 km/t på flat vei og 80-90 km/t i nedoverbakkene. De forstår ikke hvor skummelt det er for meg å ligge på gangstien med uforutsigbare gående eller syklister med liten erfaring. Jeg velger heller å selv bli nedkjørt av en bil enn å skade en gammel dame på gangstien eller kveste en hund som plutselig drar i båndet i feil retning.

Sykkelrulle, best for alle!

Når jeg er ute med treningsvenner er det best å ligge to og to i bredden. Vi eier ikke veien, men ønsker at bilister skifter fil når de skal forbi. For bilisten betyr det også en kortere forbikjøring. Det tar kortere tid å passere 5 enn 10 i rekke og forskjellen blir som å kjøre fobi en personbil kontra lastebil.

Å trene betyr fart. For effektiv trening kan jeg ikke bremse og stoppe for alle eventuelle farene på gangstien. På gangstien er reglen at syklister skal passere gående i gåfart, og tar jeg igjen uerfarene syklister bakfra kan jeg ikke forvente at de vet jeg kommer.

Syklistalliansen!

Jeg ønsker at alle syklister kan hjelpe hverandre. Hjelpe hverandre til å bli forstått og være forutsigbare slik at vi får flere venner i biltrafikken.

Jeg ønsker at bilistene ikke tar sjanser, men forstår hvilken fart jeg faktisk har.

Jeg ønsker at bilistene forstår at jeg heller velger å bli nedkjørt av biler selv enn å skade gående.

Jeg ønsker gjensidig respekt mellom bilister, oss på sykkel, bilist mot bilist og syklist mot syklist ja rett og slett mer respekt for alle!

Nå forstår du sikkert hvorfor jeg sykler i bilveien?

Les mer om skrevne og uskrevne regler på Landevei

Bloggen er hentet fra tommymultisport.no

Annonse:
Annonse: