Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

På med joggeskoene, ut på tur

Endelig er det sesong for utetrening!

Treningsøktene blir deilig opplevelse denne tiden på året, og ikke nærmest en ekstremsport som på kaldeste vinteren.

Lette løpesko, og treningsklær tar over for superundertøy og ull. Det er til og med ikke sikkert vi trenger hansker eller pannebånd om været holder seg slik som nå.

Dørstokkmila krymper!

Selv om jeg jogger ute hele året legger jeg ikke skjul på at det selvfølgelig er mer behagelig å jogge ute nå som fuglene kvitrer, sola skinner og lufta ikke er iskald. Motivasjonen for å fullføre en økt før jobb er ganget med hundre i motsetning til midt i januar.

Selv dørstokkmila, som noen ganger faktisk nesten er en mil, er mye kortere, og terskelen for å løpe er nesten usynlig!

Mølle eller ute?

Mange vegrer seg for å løpe ute av ulike grunner. En av de største grunnen er nok at om man er vant med å løpe på mølle blir det å løpe ute ofte veldig mye tyngre, noe som rett og slett er lite motiverende for de fleste.

Å løpe ute kjennes tyngre, og mye værre enn å løpe inne på mølle av flere årsaker. Både fordi en mølle holder bena i gang på en bestemt hastighet uansett, men også fordi om en løper uten stigning blir dette urealistisk i forhold til naturlig variasjon i underlaget utendørs.

Løft lårene og spark fra

En annen stor forskjell på mølle-løping og uteløping er aktivering av lårmuskulatur. På mølle kan man lett legge til seg en stil hvor man nesten ikke løfter opp lårene i hvert steg, fordi man ikke behøver å sparke fra for å drive seg selv fremover, det gjør båndet for deg. I tillegg trenger man ikke å bekymre seg for å ha god klaring over underlaget for å unngå å snuble i uventede opphøyninger.

Løper man uten å bruke forside lår vil en helt fint klare å løpe både inne og ute, men steget og effektiviteten i løpingen blir veldig liten, og utendørs vil vi drive oss selv fremover mye saktere enn om vi løfter opp, og sparker fra aktivt.

Overgangen fra mølle til å løpe utendørs kan derfor virke tøff, men er absolutt verdt slitet!

Å løpe en langtur ute er en opplevelse i seg selv, istedet for å stå inne i studio på samme flekken hele turen.

Det er selvsagt økter som kan passe godt inne på mølle, som for eksempel tøffe intervaller, hvor man skal styre hastighet og stigning etter visse rammer, eller de øktene hvor det rett og slett ikke frister med en løpetur i øsende regnvær.

Variasjon i treningsåret

Et av grunnprinsippene innen trening er variasjon.

Å løpe utendørs gir en god variasjon i treningsåret, enten du veksler mellom ute og inne, eller ulike økter utendørs hele året.

Hvor smart er det ikke å gi kroppen mulighet til nye utfordringer, og i tillegg få nye inntrykk og opplevelser selv?

Lyst til å trene utendørs med meg?

Bli med på gruppentrening fra 1. april!

Annonse:
Annonse: