Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Klar for skisesongen?

Det har blitt november, men det er lite snø, og ingen skisesong på østlandet enda.

Å gå på langrenn kan gjøres på mange måter, med ulike mål og teknikker. Enten det er søndagstur med familien, staketrening, langtur, eller konkurranse, er det greit å være forberedt.

Jeg sier ikke at alle må ikle seg tights og halse rundt i sporet med blodsmak i munnen, men litt teknikk og styrke kan alle ha godt av.

Langrenn krever mye av overkropp, og her vil jeg gi dere noen fine øvelser for dette.

Bena er selvsagt viktige, dette kommer i et senere innlegg.

De viktigste musklene vi bruker når vi går på ski er blandt annet den store ryggmuskelen (latissimus dorsi), bakside arm (triceps), kjernemuskulatur (mage/rygg). I tillegg muskulatur på ben.

Fine øvelser for OVERKROPP:

1. Sittende roing

sittenderoing

Sitt med en liten knekk i knærne. Ha en naturlig rett rygg, og len deg sakte frem samtidig som du strekker ut armene.

sittenderoing2

Stans før du kjenner at ryggen krummes, og trekk rolig tilbake mens du retter opp ryggen, og bøyer armene. Hold lave skuldre hele veien, og trekk håndtaket så langt du kan inn mot brystet.

2. Nedtrekk

Med bredt grep på stanga vil den store ryggmusklen få gode arbeidsforhold. Sitt med rumpa ut mot kanten, og naturlig rett rygg.

Nedtrekk

Trekk stanga ned mot brystet, og brems rolig opp igjen. Stopp bevegelsen i nedre posistjon før du må presse skuldrene fremover.Unngå å legge på for tungt, slik at du må lene deg mye bakover for å klare å trekke stanga ned.

3. Pull ups

Les om øvelsen her.

Overarmsgrep er tyngre enn underarmsgrep! Om dette blir for tungt, hopp opp til stanga, brems ned. Du kan også bruke en bom/stang som du trekker deg opp til.

5. Brystpress

Denne øvelsen balanserer ryggmuskulaturen, og er viktig for holdningen! Prøv ut maskin, frivekter, eller benk for å finne din favoritt.

6. Push-ups; varier mellom bredt og smalt grep.

Bredt grep vil hovedsakelig utfordre brystmuskulatur, smalt grep brenner godt i triceps. Test ut for å kjenne forskjellen, og les mer om push-ups.

7. Dips

Mange av disse øvelsene finner du forklaring og bilder på i innlegget om øvelser for en god kroppsholdning.

Lurer du på generelle tips til styrketrening finner du det i kategorien styrketrening.

Styrketrening med tanke på skisesongen er smart for alle, også om du ikke går veldig mye på ski.

Dette er kun et utvalg øvelser, men det finnes selvsagt utrolig mange andre gode øvelser.

God søndag!

Annonse:
Annonse: