Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Økt prestasjon med nok vitamin D.

Vitamin D er et fettløselig vitamin med mange viktige funksjoner i kroppen. Dette vitaminet er blant annet viktig for skjelettet, musklene og immunforsvaret. Nettopp derfor er det viktig at du som trener mye får i deg nok vitamin D.

Anbefalt inntak av vitamin D

Vitamin D er et vitamin som produseres i huden under påvirkning av sollys, men i land som Norge der det er mørkt og kaldt store deler av året, er vi også nødt til å få vitamin D gjennom mat eller tilskudd. De beste kildene til vitamin D er fet fisk som laks, ørret, sild, og makrell. Spiser du ikke noe særlig fisk, bør du ta en skje tran hver dag, særlig i vinterhalvåret.
Helsedirektoratet anbefaler et daglig inntak av vitamin D på 10 mikrogram for alle mellom 2 og 75 år, og 20 mikrogram for alle over 75 år.

Derfor trenger vi vitamin D

Vitamin D sørger for at det tas opp nok kalsium i kroppen, og at det lagres kalsium i skjelettet. Får du ikke i deg nok vitamin D, vil mineraliseringen av skjelettet blir mangelfull. Dette kan gi et svekket skjelett og økt risiko for tretthetsbrudd hos deg som trener mye. Vitamin D er også nødvendig for normal muskelfunksjon, og mangel på dette vitaminet kan føre til muskel- og skjelettsmerter. Det er også noe som tyder på at for lite vitamin D kan svekke muskelstyrke og gi nedsatt prestasjon hos idrettsutøvere. For lite vitamin D kan også øke risikoen for luftveisinfeksjoner og betennelsestilstander. Det er blant annet funnet en sammenheng mellom lavt innhold av vitamin D i blodet og økt risiko for hjerte- og karsykdommer.

Mange får i seg for lite vitamin D

Undersøkelser viser at mange får i seg for lite vitamin D, særlig de som bor i land der det er mørkt store deler av året. Mangel på vitamin D er svært uheldig for idrettsutøvere og andre som trener mye, siden det kan føre til dårlig beinhelse, smerter og svakhet i muskulaturen, og økt risiko for infeksjoner. Studier av folk som trener mye, antyder at et tilfredsstillende vitamin D status kan redusere risikoen for tretthetsbrudd, betennelsestilstander og nedsatt muskelfunksjon, og kan også gjøre det enklere å komme seg etter en skade.

Bedre helse og prestasjon med nok vitamin D

Det er mye som tyder på at en tilfredsstillende vitamin D status er viktig i forhold til fysiske og idrettslige prestasjoner. De beste prestasjonene får vi når D-vitamin-nivåene når toppen, og så blir prestasjonene redusert i takt med at D-vitamin-nivåene reduseres. Vi presterer dårligst når vitamin-D nivåene er på det laveste. D-vitaminet øker også størrelsen og antallet hurtige muskelfibre. Hos idrettsutøvere er det også velkjent at langvarig intens trening virker inn på immunforsvaret og øker risikoen for infeksjon i øvre luftveier. De som får i seg nok vitamin D har mindre risiko for slike infeksjoner. Idrettsutøvere og andre som trener mye som er usikre på som de får i seg nok vitamin D eller som tidligere har hatt tretthetsbrudd, hyppig sykdom, bein- og leddsmerter, smerter eller svakhet i skjelettet, eller tegn på overtrening, bør få sjekket opp sin vitamin D status.

Artikkelen er skrevet for Smartfish Nutrition som produserer restitusjonsdrikken Smartfish Recharge High Protein.

Rabattkoden "Bramat" gir deg 15 % rabatt på alle engangskjøp og på første levering av et nytt abonnement.

Kilder:
https://journals.humankinetics.com/view/journals/ijsnem/26/6/article-p558.xml
https://nhi.no/kosthold/ernaring/bedre-treningseffekt-med-vitamin-d/
https://journals.lww.com/acsm-msse/Fulltext/2009/05000/Athletic_Performance_and_Vitamin_D.17.aspx
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20622540/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23765355/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28202713/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20970764/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6893541/

Annonse:

Sunn&Sprek

Bli med i Sunn&Sprek

Tjenesten er GRATIS og gir deg tilgang til:

  • Webtrening: Tren hvor du vil sammen med en av våre instruktører. Velg mellom styrke/kondisjon, yoga, eller pilates.
  • Sunne, smakfulle oppskrifter med utregnet energi- og næringsinnhold
  • Nye treningsplaner, oppskrifter og tips hver uke