Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Mye mettet fett i tropiske oljer. 

Hei på dere! Kan dere forklare meg forskjellen på kokosolje og palmeolje. Siden begge oljene har et høyt innehold av mettede fett, vil dette gi en ugunstig helseutfall i såfall hvordan? Er kokosolje i bunn og grunn bedre en palmeolje? Det er så mye omdiskutert om dette palmeolje hysteriet. Takk på forhånd. Line


Klinisk ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius svarer: 

Cathrine Borchsenius
Cathrine Borchsenius er utdannet klinisk ernæringsfysiolog med mastergrad i klinisk ernæring fra Universitetet i Oslo. Cathrine er kjent fra "Sunt og Godt" på TV2, og er en hyppig brukt ekspert i media. Cathrine er gründer og daglig leder av www.bramat.no, og og jobber dessuten som konsulent/rådgiver innen ernæring.

Kontakt: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Hei og takk for bra spørsmål! Du har helt rett i at både kokosolje og palmeolje inneholder en del mettet fett i forhold til andre planteoljer. Det er kanskje dette som gjør at mange blir forvirret, fordi generelt rådes vi jo til å velge vegetabilsk (fra planteoljer) fremfor animalsk fett (fra kjøtt og meieriprodukter).

Palmeolje er ugunstig for helsen fordi den inneholder en mettet fettsyre som heter palmitinsyre, som har vist seg å være kraftig kolesteroløkende. I tillegg er det slik at produksjonen av palmeolje er ugunstig for miljøet fordi det hugges ned regnskog for å plante palmeoljetrærne som produserer palmeolje.

Når det er sagt, så er det ikke slik at det er direkte farlig å spise palmeolje, til og med morsmelk inneholder palmitinsyre, så her er det som med så mye annet innen ernæring snakk om mengder. Men en grei regel er å begrense inntaket av palmeolje. Det er ikke så vanskelig lenger ettersom flere og flere av matvareprodusentene har fjernet palmeolje fra sine produkter. Dessuten må produsenter fra desember 2014 merke produkter som inneholder palmeolje.

Les også: Pass deg for palmeolje!

Kokosolje inneholder mye mettet fett, faktisk mer enn smør, og lite fettløslige vitaminer sammenliknet med smør og for eksempel solsikkeolje. Den viktigste fettsyren i kokosolje er laurinsyre som har mindre kolesteroløkende effekt enn palmitinsyre (som det er en del av i palmeolje).

Tilhengerne av kokosolje mener at det er bra for immunforsvaret og at det kan virke slankende, men dette er ikke godt nok dokumentert. Det trengs altså mer forskning på kokosfett før man kan si så mye om helseeffekten av å spise kokosolje. Men frem til man vet mer om dette, tenker jeg at det er greit å velge andre typer oljer fremfor kokosolje.

Les også: Fakta om kokosolje

Annonse:
Annonse: