Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Greit med påfyll av energi gjennom drikke?

Takk for en veldig bra nettside som jeg følger fast og ukentlig. Nyttig, inspirerende og mange bra tips både innen trening og mat!

Vi har en tenåring i huset som skal begynne andre året på videregående skole nå. Han er veldig veldig tynn (men ellers frisk) og vi sliter med å få i han mat. I tillegg er han veldig kresen – noe han selv påpeker, og han sier at han rett og slett ikke er sulten enkelte tider/perioder. Han sliter veldig med å få i seg frokost da han ikke har matlyst om morgenen. Det er jo ikke helt uvanlig. Det er et par ting som han liker og som jeg ser er lett å få han til å spise men jeg ville gjerne høre med dere om hva dere tenker om disse produktene som måltider/mellommåltider med hensyn til å få seg viktige næringsstoffer. Dette er en bekymring vi har. Han driver ikke med noe form for fysisk aktivitet.

Det han liker godt er: YT restitusjonsdrikk m sjokoladesmak, TINE Iskaffe Cappucino uten sukker, Fjordland Bryggrynslunsj jordbær, Bendit Smoothie, blant annet. Er de to første drikkene en grei erstatning for melk..?

Jeg antar at disse produktene uansett er bedre en å ikke spise noe i det hele tatt men en ekspertuttalelse fra dere hadde vært supert. Evt om dere han andre forslag.


Klinisk ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius svarer:

Cathrine Borchsenius
Cathrine Borchsenius er utdannet klinisk ernæringsfysiolog med mastergrad i klinisk ernæring fra Universitetet i Oslo. Cathrine er kjent fra "Sunt og Godt" på TV2, og er en hyppig brukt ekspert i media. Cathrine er gründer og daglig leder av www.bramat.no, og og jobber dessuten som konsulent/rådgiver innen ernæring.

Kontakt: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Hei og takk for spørsmål!

Dette er nok noe flere kan kjenne seg igjen i enten det gjelder dem selv eller barna. Særlig når det gjelder barn og ungdom så kan det jo bli en bekymring ettersom de både er i vekst, og fordi et lavt inntak av energi fort kan gå utover overskudd, konsentrasjon og prestasjon, ikke minst på skolen.

Et av de beste tipsene vi har til folk som sliter med å få i seg nok energi, er å bruke energirik drikke som mellommåltider eller små måltider. Alle de drikkene du nevner er supert påfyll for sønnen din. Særlig YT restitusjonsdrikk fordi denne i tillegg til å gå energi, også er rik på protein. Dessuten er den melkebasert og gir derfor tilskudd av viktige næringsstoffer som kalsium og jod. Iskaffe er også greit, men ettersom sønnen din er så tynn så ville jeg heller valgt en iskaffe med sukker. Smoothie er også et fint påfyll av energi i tillegg til å inneholde frukt og bær. Byggrynslunsj er også et supert mellommåltid/lite måltid.

Når det gjelder frokost, så er det mange som klarer seg veldig fint uten. Men hvis sønnen din er en av dem som kan gå veldig lenge, kanskje hele dagen uten å spise, så kan dette gjøre at han blir veldig sliten og uopplagt. Jo flere måltider han hopper over, jo mindre igjen av dagen har han jo til å fylle på med energi og næringsstoffer. Derfor ville jeg forsøkt å få ham til å spise eller drikke noe energiholdig til frokost. En Tine YT kan jo være en helt fin frokost, og mye bedre enn å ikke spise noen ting.

Ut fra hvordan du skriver, så går jeg ut i fra at sønnen din ikke er en av dem som VIL være tynn, og som holder seg unna mat med vilje. Jeg går heller ut fra at han egentlig kunne ønske seg å gå opp i vekt? I tilfellet så er det viktig at han skjønner at han må spise selv om han ikke er spesielt sulten. Høyst sannsynlig vil økt matinntak på sikt også gi bedre appetitt. I tillegg til å drikke energiholdige drikker, så er det fint å fylle på med f.eks. nøtter og müslibarer for å øke energiinntaket. En annen viktig ting er å forsøke å ha jevnlige måltider, altså alltid spise både frokost, lunsj, middag og helst noe godt til kveldsmat. Om det blir ostesmørbrød eller litt pizza til kveldsmat gjør jo ingenting så lenge energiinntaket økes.

Ønsker dere lykke til videre!

Beste hilsen Cathrine Borchsenius

Annonse:
Annonse: