Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Tips til deg som ønsker å gå raskt ned i vekt.

Hei!
Takk for veldig fin nettside! Jeg ser at du har svart en del på spørsmål om vekt og slanking på deres Instagram @bramat.no. Ser at du svarte at det er greit å gå så lavt som 1000 kcal per dag hvis målet er slanking. Stemmer dette, og er det i tilfellet greit å bruke pulverkurer som f.eks. Nutrilett?


Klinisk ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius svarer:

Cathrine Borchsenius
Cathrine Borchsenius er utdannet klinisk ernæringsfysiolog med mastergrad i klinisk ernæring fra Universitetet i Oslo. Cathrine er kjent fra "Sunt og Godt" på TV2, og er en hyppig brukt ekspert i media. Cathrine er gründer og daglig leder av www.bramat.no, og og jobber dessuten som konsulent/rådgiver innen ernæring.

Kontakt: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Hei og takk for spørsmål!

Det har skjedd en del på akkurat dette området i løpet av de siste årene. Tidligere mente de fleste at det var viktig at man ikke reduserte energiinntaket altfor mye, blant annet fordi det ville føre til økt tap av muskelmasse og stor risiko for å gå opp i vekt igjen etter endt vektreduksjon.

Det stemmer at man mister muskelmasse når man slanker seg. Når muskelmassen blir mindre, vil forbrenningen reduseres. Derfor er målet at tapet av muskelmasse er minst mulig. En rask vektreduksjon gir noe større tap av muskelmasse enn hvis vektreduksjonen skjer langsomt, men i dag vet vi at forskjellen ikke er så stor som man tidligere har trodd.

I dag sier vi derfor at den beste metoden for vektreduksjon er den som passer deg best. Om vektreduksjonen skjer raskt eller langsomt, er av mindre betydning. Så ja, for mange så er det helt i orden å bare innta 1000 kcal per dag når de skal ned i vekt. MEN, da er et viktig å være bevisst på proteininntaket slik at det ikke blir for lavt, og gjerne også ta tilskudd av tran ved siden av. Det er også mulig å bruke såkalte måltidserstattere eller i en periode kun bruke det som omtales som «pulverkurer».

Slank med Lav Energi Diett

Nyere studier viser at en kickstart med såkalt LED/LCD (Lav Energi Diett/Low Calorie Diet) kombinert med oppfølging over tid kan være svært virkningsfullt for de som ønsker å gå ned i vekt og kan faktisk føre til at de som har diabetes type 2 kan «slanke bort» sin diabetes. En LED-diett inneholder mellom 800 og 1200 kcal per dag, og har en del krav med tanke på innhold av næringsstoffer. Bruken av LED er langt mer anerkjent blant fagfolk i dag enn hva det var for bare noen få år siden. Tidligere ble dietter som dette sett på som en dårlig løsning for vektreduksjon, blant annet fordi man mente at det ødela forbrenningen. I dag vet vi at LED kan gi svært effektiv vektreduksjon og noe som etterhvert har blitt mer og mer anerkjent i fagmiljøet, både internasjonalt og i Norge.

Fordelen med disse diettene er at de inneholder alt du trenger av vitaminer, mineraler og protein. Hvis du skal ha et inntak på 1000 kcal om dagen, kan det være vanskelig å få dekke behovet for alle næringsstoffene du trenger gjennom vanlig mat. Det er ikke umulig, men det krever mye planlegging.

Når det er sagt, så kan det være en dårlig løsning å bruke "pulverkurer" for en del mennesker, fordi det blir en kortvarig «slankekur» og ikke bidrar til å endre de vanene som er årsaken til at vekten har gått opp i utgangspunktet. Den forskningen som er gjort på såkalte LED dietter viser dessuten best effekt når man blir fulgt opp over tid. Det kan være vanskelig å følge opp dette alene.

Slik virker 5:2 dietten

Håper dette var svar på det du lurte på!

Beste hilsen Cathrine

Bramat+

Bli med i Bramat+

Tjenesten er GRATIS og gir deg tilgang til:

  • Webtrening: Tren hvor du vil sammen med en av våre instruktører. Velg mellom styrke/kondisjon, yoga, eller pilates.
  • Sunne, smakfulle oppskrifter med utregnet energi- og næringsinnhold
  • Nye treningsplaner, oppskrifter og tips hver uke

Annonse:
Annonse: