Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Hei. Synes det er en fin side og er daglig på siden og holder meg oppdatert.

Jeg har noen spørsmål til dere:
Hvor mange gram kjøtt/fisk er anbefalt per porsjon til middag? Er 150 gram kjøtt mye? Hvor mye ris og pasta anbefaler dere? Er 100 gram for mye av ris og pasta per persjon?

Håper på svar.
Med vennlig hilsen
Ina


Hei du!

Hvor mye kjøtt/fisk/kylling du bør spise avhenger helt av hvor aktiv du er, hvor mye du veier, og hva du spiser ellers. Men som en generell regel regnes vel et sted mellom 150-200 gram kjøtt, fisk eller kylling som en porsjon.

Hvor mye pasta eller ris du bør spise er jo også helt individuelt. Jo mer aktiv du er, desto større behov og "toleranse" har du for pasta, ris og annen "karbohydratmat". De færreste trenger å henge seg opp i hvor mange gram de spiser av de ulike matvarene, det greieste er jo bare å ha en viss formening om hvor stor del av tallerken hver matvare skal dekke.

De nye Kostrådene for å fremme folkehelsen og forbygge kroniske sykdommer  fra Nasjonalt råd for ernæring (2011) anbefaler følgende porsjonsstørrelser:

  • 1 middagsporsjon (spiseferdig) fisk eller kjøtt defineres 150-200 gram
  • 1 porsjon kokt ris eller pasta defineres som 150 gram

Dette er helt generelle porsjonsstørrelser som ikke er tilpasset individuelle behov, for eksempel ved høy treningsbelastning eller ved vektreduksjon.

Skal du ha et sunt kosthold med mye grønnsaker, kan du gjerne la halve tallerken være dekket av grønnsaker, og så har du kjøtt/kylling/fisk på litt over 1/4 av tallerken, og ris/pasta/potet/brød på litt under 1/4 av tallerken.

Beste hilsen Cathrine Borchsenius, klinisk ernæringsfysiolog

Annonse:
Annonse: