Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Stor forskjell på innholdet av fisk. 

Fiskekaker er en fin måte å få i seg fisk på. Det er enkelt å tilberede, og det er mat som passer for hele familien. Sammen med litt poteter, revne gulrøtter, brokkoli eller andre grønnsaker får du en sunn og komplett middag på kort tid. Jo mer fisk det er i fiskekakene, jo sunnere er det!

Sjekk hvor mye fisk det er i fiskekakene

Det finnes etterhvert mange typer fiskekaker i butikkhyllene, men innholdet av fisk varierer mye. Mens noen inneholder nesten 90 % fisk, er det andre som bare består av 50 % fisk.

Disse typene inneholder generelt mer karbohydrater og mindre protein enn de andre fiskekakene, noe som gjør at de metter dårligere i tillegg til å inneholde mindre fisk.

Mindre salt, men ikke i alle

I løpet av de siste årene, har det skjedd en positiv utvikling på fiskekakefronten.
I tillegg til at flere av produsentene har økt innholdet av fisk i sine fiskekaker, er det også flere som har redusert saltinnholdet betydelig.

Dette er positivt, fordi fiskekaker har tradisjonelt sett har inneholdt altfor mye salt. I denne testen er det kun et par typer som inneholder så mye som 1,9 gram salt per 100 gram. Spiser du 2 av disse fiskekakene, får du i deg mer salt enn du er anbefalt å spise i løpet av en hel dag. Dette er spesielt ugunstig for barn som tåler mindre salt enn voksne!

En teskje salt er mer enn nok!

Spis mer fisk!

Mange av oss spiser for lite fisk, og har et inntak som ligger langt under det anbefalte inntaket om å spise minst 300-450 gram ren fisk per uke, der minst 200 gram av dette bør være fet fisk. Fet fisk er vår viktigste kilde til omega-3 og vitamin D, mens hvit fisk er svært rik på jod, et næringsstoff som mange får i seg for lite av.

Spiser du oftere fisk til middag, vil du også ende opp med et lavere kjøttinntak. Dette er ikke bare gunstig for helsa men også for miljøet.

Spis mer torsk!

Slik har vi gjort testen

I denne testen har vi sett på et utvalg fiskekaker som finnes i de største dagligvarekjedene. For å gjøre en ernæringsmessig vurdering av produktene, har vi sett på hvor mye protein, karbohydrat, salt og andel fisk de forskjellige fiskekakene inneholder. Mye protein og fisk har trukket opp, mens mye karbohydrater og salt har trukket ned.

Smak er ikke en faktor i testen, men du kan stemme på hvilken du syns smaker best.

I denne testen har vi gitt terning 3-6 fordi ingen av fiskekakene fortjener dårligere enn terningkast 3.

Article Index

Annonse:
Annonse: