Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Ta en titt på saltinnholdet.

Røkelaks er typisk julemat, og er et sunt alternativ til mye annen julemat. Laks inneholder de viktige omega-3 fettsyrene, men ulempen med røkt fisk er at den også inneholder mye salt. Røkelaks er uansett et bra alternativ til mye annen salt julemat, men til hverdags kan det være lurt å velge de typene som inneholder minst salt og ikke spise altfor mye av gangen.

En teskje salt om dagen er mer enn nok!

Fremdeles omega-3 i laks

Fra fet fisk som laks og ørret får vi de lange omega-3 fettsyrene EPA og DHA som har mange positive effekter på kropp og helse. I dagens oppdrettslaks er det mindre omega-3 enn hva det var tidligere. innholdet av EPA og DHA i filet fra norsk oppdrettslaks er faktisk halvert fra 2005- 2015 Likevel er oppdrettslaks fremdeles en av de beste kildene til EPA og DHA i kostholdet vårt. Bare makrell, sild, tran og fiskeleverprodukter har et høyere innhold av disse fettsyrene. Dagens oppdrettslaks har mer enn 20 ganger mer EPA+DHA enn for eksempel kylling, kjøtt og egg.

Usunt med røkt mat?

Litt av alt og mye av det som er bra for deg

Mange tenker på julen som en periode der det blir mye fet, salt, sukkerrik og usunn mat. Og det kan det selvfølgelig bli hvis du hiver innpå med alt du får servert. Men i julen er det også mye bra mat. Som laks, eggerøre, sild, potetsalat, surkål, rødkål, klementiner og nøtter. Vårt tips til deg som er opptatt av å spise sunt og/eller har som mål å ikke gå opp i vekt i løpet av julen er at du spiser litt av alt du har lyst på, mye av det som er bra for deg, ikke fyller på med altfor mye energirik drikke, og legger inn litt fysisk aktivitet innimellom slagene.

Slik lager du hjemmelaget marsipan

Slik har vi gjort testen

I denne testen har vi sammenliknet næringsinnholdet av røkt laks i skiver som er å få kjøpt i de største matvarekjedene.

For å gjøre en vurdering av laksen har vi sett på innholdet av mettet og umettet fett, protein og salt. Vi har latt innholdet av salt telle dobbelt siden de aller fleste av oss får i seg for mye salt. Mye salt og mettet fett har trukket ned, mens innhold av umettet fett og protein har trukket opp. Vi har ikke gitt høyere terningkast enn 5 siden røkt laks tross alt inneholder en del salt.

Produktene er rangert i forhold til hverandre. Det betyr at de sunneste får terningkast 5 og det minst sunne får terningkast 3. Et produkt som får terningkast 5 i denne testen, vil ikke nødvendigvis få samme resultat hvis det testes mot andre produkter i andre tester.

 

Hvilken røkt laks syns du smaker best?

Article Index

Annonse:
Annonse: