Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Terningkast 2 til mange.

«Rett i Koppen-måltider», porsjonskopper med pasta, nudler eller andre småretter kan være en grei løsning i en travel hverdag. Men hvor sunt er det egentlig?

Greit innhold av kalorier

Hvis du ikke rekker å smøre matpakke, hvis det ikke er god nok tid til middag mellom skole og trening, eller hvis du har lyst på et kjapt lite måltid som tilfredsstiller lysten på noe salt mat, kan nudler, supper og gryter i porsjonskopper som du bare heller varmt vann på være et smart alternativ.

Rent kalorimessig er det ikke noe å si på disse måltidene. De fleste inneholder et sted mellom 220 og 320 kcal per porsjon, noe som er passende for et mellommåltid, en liten lunsj, eller kveldsmat. Men hvordan er det med næringsinnholdet?

Mye raske karbohydrater, lite protein

De fleste av disse rettene inneholder mye raske karbohydrater, en del salt, og lite fiber og protein. Noen av dem inneholder også palmeolje, som ingen av oss bør spise for mye av. Dette er altså ikke mat du spiser for å få i deg noe sunt, men fordi du trenger kjapt påfyll av energi. Problemet er bare at det lave innholdet av protein og relativt høye innholdet av raske karbohydrater gjør at disse måltidene metter dårlig i forhold til energiinnholdet. Du ville høyst sannsynlig blitt mettere hvis du fikk i deg 300 kcal fra grovt brød med proteinrikt pålegg.

Eksempel på 3 dagers meny for deg som vil ned i vekt

Lite fiber og grønnsaker

I tillegg til at mange av disse rettene inneholder ingredienser de fleste gjerne bør kutte ned på, inneholder de lite av det vi gjerne bør spise mer av. Det er for eksempel minimalt med grønnsaker i disse rettene. Dette er egentlig det største «problemer» med retter som dette.

Velger du en rett i koppen fremfor en matpakke med grovt brød, eller istedenfor en middag med både grønnsaker og fisk/kjøtt/kylling, får du i deg mye mindre fiber, protein vitaminer og mineraler hvis du velger rett i koppen. Det er selvfølgelig greit en gang iblant, men ikke altfor ofte.

Mindre kreft med mye frukt og grønt

Slik har vi gjort testen

I denne testen har vi sammenliknet et utvalg «rett i koppen-retter» som er tilgjengelig i de største matvarekjedene. For å gjøre en ernæringsmessig vurdering av produktene, har vi sett på innhold av protein, mettet fett, sukker, salt og fiber. Mengden protein og fiber trekker opp, mens innholdet av sukker, mettet fett og salt trekker ned.

Smak er ikke en faktor i testen. Du kan derimot stemme på hvilken du syns smaker best under.

I testen er produktene rangert fra terningkast 2 til 4. Produktene er rangert i forhold til hverandre. Det betyr at de vi vurdere som minst sunne har fått terningkast 2. Et produkt som får terningkast 2 i denne testen, vil ikke nødvendigvis få samme resultat hvis det testes mot andre produkter og matvarer.

Article Index

Annonse:
Annonse: