Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Stor forskjell på innhold av grønnsaker og protein.

Det kommer stadig nye vegetarprodukter i butikkhyllene, men hvor sunt er det egentlig?

Det er ingen tvil om at det er lurt å begrense inntaket av kjøtt. En reduksjon i kjøttinntaket er bra for helsa, miljøet, og også ofte for lommeboken. De aller fleste av oss kan med fordel også spise mer grønnsaker og belgvekster. Men det er fullt mulig å ha et kosthold med mye plantemat og et begrenset inntak av kjøtt uten å bruke vegetarprodukter som vegetarpølse, vegetarburger og vegetarkjøttdeig, også for deg som er vegetarianer eller veganer.

Greit å vite om vegetarkost og helse

Fastfood laget av planter

En fordel med vegetarprodukter som vegetarburgere, er at det er enkelt å lage og det er enkelt å bytte ut en hamburger med en vegetarburger på grillen når man spiser sammen med andre. Det å velge en vegetarburger fremfor en burger av kjøtt kan gi et sunnere måltid, men ikke alltid! Det spørs nemlig hvilken vegetarburger du velger, og hvor ofte du spiser kjøtt generelt.

Noen vegetarprodukter inneholder bra med belgvekster, og kan derfor være en fin kilde til protein. Andre inneholder mye grønnsaker og kan derfor gi et ekstra påfyll av grønt. Studier viser at belgfrukter har en god innvirkning på blodtrykket, og reduserer utviklingen av hjertesykdommer. En burger laget av belgfrukter vil også mette godt på grunn av det høye proteininnholdet.

Men noen vegetarburgere inneholder verken grønnsaker eller belgvekster, kun en lang liste med ingredienser som de færreste vet hva er. Disse burgerne er det vi kaller for ultraprosessert mat, og er noe vi bør begrense inntaket av.

Hørt om ultraprosessert mat?

Burger med eller uten soya?

Mange av vegetarburgerne i denne testen er merket med «fri for soya». Det kan få en til å lure på om soya er usunt eller noe man av en eller annen grunn ikke bør spise? Soya har et høyt innhold av protein, flerumettet fett, fiber, vitaminer og mineraler, og et lavt innhold av mettet fett.

Noen velger å styre unna soyaprodukter fordi soyaproduksjon bidrar til bl.a. avskoging av regnskogen i Brasil. Dyrkingen av soya legger beslag på enorme landarealer i Brasil, men mesteparten av den soyaen som produseres brukes til produksjon av dyrefôr. Soya som brukes i menneskemat importeres stort sett Europa og Nord-Amerika.

Kan vi leve både sunt og bærekraftig?

Slik har vi gjort testen

I denne testen har vi sammenliknet et utvalg vegetarburgere som er å finne i de største matvarebutikkene. For å gjøre en ernæringsmessig vurdering av produktene, har vi sett på innhold av mettet og umettet fett, protein, fiber, salt og hvor mye grønnsaker og protein de inneholder.

Innholdet av mettet fett og salt har trukket ned, mens innholdet av umettet fett, protein, og mengde belgfrukter/grønnsaker har trukket opp. Vi har latt innholdet av grønnsaker og belgvekster telle dobbelt.

Produktene er rangert i forhold til hverandre. Det betyr at de «sunneste» får terningkast 6 og de vi vurderer som minst sunne får terningkast 3.

Hvilken vegetarburger syns du smaker best?

Article Index

Sunn&Sprek

Bli med i Sunn&Sprek

Tjenesten er GRATIS og gir deg tilgang til:

  • Webtrening: Tren hvor du vil sammen med en av våre instruktører. Velg mellom styrke/kondisjon, yoga, eller pilates.
  • Sunne, smakfulle oppskrifter med utregnet energi- og næringsinnhold
  • Nye treningsplaner, oppskrifter og tips hver uke

Annonse:
Annonse: