Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Sunnere enn grill- og wiener.

For noen uker siden gjorde vi i Bramat.no en test av «vanlige» grillpølser. Denne gangen sammenlikner vi næringsinnholdet i såkalte gourmetpølser. Disse pølsene skiller seg fra de tradisjonelle grillpølsene ved at de er tilsatt andre smakselementer. Mange av gourmetpølsene inneholder dessuten langt mer kjøtt enn tradisjonelle grill- og wienerpølser.

Bramat tester hamburgere

Gå for høy andel med kjøtt

Vanlige grill- eller wienerpølser inneholder ofte en del fett, ikke spesielt mye kjøtt, og relativt mye salt. Her skiller mange av gourmetpølsene seg ut ved at de inneholder langt mer kjøtt enn en vanlig grill- eller wienerpølse. Pølser med en høy andel kjøtt inneholder også mindre salt, mer jern og protein, og langt mindre mettet fett enn tradisjonelle grill- og wienerpølser.

Flere av pølsene i denne testen har andre fordeler som at de er økologiske, uten tilsetningsstoffer, eller laget av dyr som har beveget seg fritt.

Viktig med salt, men ikke for mye

Selv om en del av gourmetpølsene slår både grill- og wienerpølse når det kommer til kjøttinnhold, er det mange av dem som inneholder nokså mye salt. Her har produsentene en jobb å gjøre med å gradvis redusere saltinnholdet i pølser og annen farsemat. De fleste får i seg mer salt enn anbefalt. Et høyt saltinntak øker blant annet risikoen for hjerte- og karsykdom.

Men det er viktig å være klar over at salt virker konserverende. En viss mengde salt er derfor nødvendig for at pølsene ikke skal bli dårlige. Dette er spesielt viktig i pølser som ikke inneholder andre konserveringsmidler.

En teskje salt om dagen er mer enn nok!

Sunne pølsemiddager

Pølse i lompe hver dag er ikke noe vi anbefaler. Men et bra sammensatt måltid der du velger en av de sunneste pølsene i denne testen og lager mye deilig tilbehør som potetsalat, salater, grillede grønnsaker, og kanskje litt bær til dessert, er sommermat du gjerne kan spise. Men det lurt å spise mye av det grønne, og ikke altfor mye pølser.

Følg oss på Instagram

Slik har vi gjort testen

I denne testen har vi sammenliknet et utvalg av gourmetpølser.

For å gjøre en ernæringsmessig vurdering av produktene, har vi sett på innhold av mettet fett, protein, karbohydrater, salt og andel kjøtt. Mye protein og kjøtt har trukket opp, mens karbohydrater (dette er stort sett bare stivelse), mettet fett og salt har trukket ned. Vi har også gitt ekstra poeng til pølser som er økologiske, uten tilsetningsstoffer, eller laget av dyr som har gått fritt og som er godkjent av dyrevernalliansen.

Smak er ikke en faktor i testen, men du kan stemme på hvilken du syns smaker best.

Produktene er rangert i forhold til hverandre. Det betyr at de ”sunneste” får terningkast 6 og de minst sunne får terningkast 2. Et produkt som får terningkast 6 i denne testen, vil ikke nødvendigvis få samme resultat hvis det testes mot andre produkter. Det er heller ikke slik at et produkt som får terningkast 2 er direkte dårlig eller usunt, bare at det har dårligere total poengsum enn de som får høyere terningkast.

Hvilke gourmetpølser syns du smaker best?

Article Index

Annonse:

Sunn&Sprek

Bli med i Sunn&Sprek

Tjenesten er GRATIS og gir deg tilgang til:

  • Webtrening: Tren hvor du vil sammen med en av våre instruktører. Velg mellom styrke/kondisjon, yoga, eller pilates.
  • Sunne, smakfulle oppskrifter med utregnet energi- og næringsinnhold
  • Nye treningsplaner, oppskrifter og tips hver uke