Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Mye salt i taperne.

Det er jul, og for mange er røkt laks og ørret typisk julemat. Fet fisk er i utgangspunktet sunt, men ulempen med røkt fisk som dette, er at den inneholder mye salt.

En teskje salt om dagen er mer enn nok!

Mindre omega-3 i dagens laks

Fra fet fisk som laks og ørret får vi de lange omega-3 fettsyrene EPA og DHA som har mange positive effekter på kropp og helse. Spørsmålet er bare hvor mye omega-3 det egentlig er i dagens oppdrettslaks? Noen mener at det nesten ikke er noe igjen. Det stemmer heldigvis ikke!

Men innholdet av EPA og DHA i filet fra norsk oppdrettslaks er faktisk halvert fra 2005-2015. Likevel er oppdrettslaks fremdeles en av de beste kildene til EPA og DHA i kostholdet vårt. Bare makrell, sild, tran og fiskeleverprodukter har et høyere innhold av disse fettsyrene. Dagens oppdrettslaks har mer enn 20 ganger mer EPA+DHA enn for eksempel kylling, kjøtt og egg.

Ifølge internasjonale anbefalinger bør voksne få i seg 250 mg EPA/DHA daglig. En porsjon oppdrettslaks (150 gram vil i gjennomsnitt gi 1,8 gram EPA og DHA, og dermed dekke behovet for en uke.

Begrens inntaket av røkt mat

Spiser du mye røkt laks og ørret, får du antakelig i deg langt mer salt enn du har godt av. Særlig hvis du velger de typene som inneholder mest salt.

Det er heller ikke spesielt bra å spise altfor mye røkt mat, fordi et høyt inntak kan virke kreftfremkallende. I dag har vi to former for røkt mat. Maten som tradisjonelt røykes på treflis og den som tilsettes røykearoma. Røykaroma er mindre skadelig enn tradisjonell røyking.

Er røkt mat farlig?

Litt av alt og mye av det som er bra for deg

Mange tenker på julen som en periode der det blir mye fet, salt, sukkerrik og usunn mat. Og det kan det selvfølgelig bli hvis du hiver innpå med alt du får servert. Men i julen er det også mye bra mat. Som laks, eggerøre, sild, potetsalat, surkål, rødkål, klementiner og nøtter. Vårt tips til deg som er opptatt av å spise sunt og/eller har som mål å ikke gå opp i vekt i løpet av julen er at du spiser litt av alt du har lyst på, mye av det som er bra for deg, ikke fyller på med altfor mye energirik drikke, og legger inn litt fysisk aktivitet innimellom slagene.

Slik har vi gjort testen

I denne testen har vi sammenliknet næringsinnholdet av røkt laks og ørret i skiver som er å få kjøpt i de største matvarekjedene.

For å gjøre en vurdering av laksen har vi sett på innholdet av umettet fett, protein og salt. Vi har latt innholdet av salt telle dobbelt siden de aller fleste av oss får i seg for mye salt. Mye salt har trukket ned, mens innhold av umettet fett og protein har trukket opp. Vi har ikke gitt høyere terningkast enn 5 siden røkt laks tross alt inneholder en del salt og har vært røyket.

Produktene er rangert i forhold til hverandre. Det betyr at de sunneste får terningkast 6 og det minst sunne får terningkast 3. Et produkt som får terningkast 6 i denne testen, vil ikke nødvendigvis få samme resultat hvis det testes mot andre produkter i andre.

Hvilken røkt laks eller ørret syns du smaker best?

Article Index

Annonse:

Sunn&Sprek

Bli med i Sunn&Sprek

Tjenesten er GRATIS og gir deg tilgang til:

  • Webtrening: Tren hvor du vil sammen med en av våre instruktører. Velg mellom styrke/kondisjon, yoga, eller pilates.
  • Sunne, smakfulle oppskrifter med utregnet energi- og næringsinnhold
  • Nye treningsplaner, oppskrifter og tips hver uke