Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Husets fireåring bakte sitt eget matpakkebrød og jeg mitt. Det ble til hjertegode grovbrød.

Jr. har fått sitt eget bakesett med brødform, paiform og kjevle. Brødformen fikk prøvd seg med, da han ble med på brødbaking. Små deilige skiver som passet akkurat i matboksen. Han syntes skivene var veldig gode. Jeg var fornøyd med å ha bakt både et sunt og søtt brød..

Lurt med gulrot i brød

Det å tilføre brødet noe mer enn bare mel tilføre også andre næringsstoffer. Gulrot er rik på vitamin A i form av betakaroten og fiber. Gulrøtter kan altså fiberberike brødet, men også gi brødene et vitamin og en antioksidant de ellers inneholder lite av.

I denne oppskriften er det brukt tre normalt store gulrøtter. Det blir kanskje ikke mer enn 1/10 gulrot pr. skive. Spiser du 3-4 skiver så har du fått i deg omlag en 1/3 gulrot (rundt 25 gram). Men selv dette kan ha helseeffekt!

Fra før av vet vi at det en sannsynlig årssakssammenheng mellom inntak av fiberrike matvarer slik som helkorn og grønnsaker, og redusert risiko for hjerte- og karsykdom.

I en Nederlandsk studie publisert i British Journal of Nutrition (2011) ble over 20 069 voksne personer fulgt opp i 10 år. Formålet med studien var å undersøke effekten av fargerike grønnsaker og frukt på forebygging av hjerte- og karsykdom. Etter ti år hadde 245 utviklet hjerte- og karsykdom. analysene viste at for hver 25 gram/dag økning av oransje frukt og grønt sank risikoen for hjerte- og karsykdom med 26 %. Gulrøtter bidro spesielt til dette - hver 25 g økning av gulrot var assosiert med 32 % redusert risiko for hjerte- og karsykdom. Forskerne konkluderte med at gulrøtter kan beskytte mot hjerte- og karsykdom, selv en liten gulrot kan altså være hjertegodt.

Søtt uten sukker, men med rosiner

Litt sødme i brød gjør dem ekstra deilige. Bruker du rosiner, trenger du ikke ha i annet søtt. Fordi rosiner er tørkede druer, er næringsstoffene veldig konsentrerte. Det betyr ikke bare at de er svært sukkerrike, men de er også rike på fiber, kalium og kobber samt en kilde til jern og vitamin B6. Rosiner blir sødme med næring og ikke bare tomme kalorier om du har i sukker.

For øvrig pleier jeg alltid å bruke økologiske rosiner fordi vanlige rosiner kan inneholde mange forskjellige sprøytemidler.

Husk at barn under 3 år ikke skal spise for mye rosiner fordi et høyt konstant forbruk kan føre til at de får i seg muggsoppgift som kan over tid ha uheldige bivirkninger.

For 1-2 åringer tilsvarer denne grensen 6 småesker rosiner eller 270 gram i uken, omtrent en liten pakke hver dag. Et par skiver av dette brødet inneholder mindre rosiner enn dette. Det er altså ikke farlig å gi barna noen skiver av dette brødet.

Oppskriften finner du på bloggen Lise von Krogh - enkelt, sunt og godt

gulrotbrod2 LvK

Perfekte matpakkebrød for barn. Foto: Lise von Krogh.

Saken er opprinnelig skrevet for Matmerks Økologisk.no

Annonse:
Annonse: