Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Banan er det en sunn og god frukt å spise rett etter trening?

Blogginnlegget er hentet fra IngridKristiansen.com

Det finnes mange påstander om bananen at det er en frukt med «mye kalorier og mye sukker». Banan tilhører en av de fruktene som inneholder mest kalorier per enhet, og det er vel derfor mange av oss tyr til en banan etter endt trening. Rett og slett for å få i oss noe næringsrikt, sunt og godt (ikke alle synes det er godt kanskje), men godt gjør det for restitusjonen etter treningsøkta i alle fall.

En middels stor banan inneholder ca. 91,3 kcal (83 kcal per 100 gram). Til sammenligning så inneholder et middels stort eple 66 kcal og en middels stor pære cirka 60 kcal.

Banan inneholder mer karbohydrater enn de fleste frukter, og nettopp derfor er frukten velegnet som treningsmat. En banan kan være lurt å spise både før og etter fysisk aktivtet/trening da kroppen fort tar til seg næringen.

Banan kan også være et fint mellommåltid, bananen gir både rask energi, med mange gode næringsstoffer. Denne frukten inneholder blant annet kalium og vitamin B6 samt fiber som har en stabiliserende virkning på fordøyelsen. På grunn av sitt høye innhold av kalium, er bananer sett på som en god matvare som kan være med på å senke blodtrykket dersom vi kan ha en tendens til høyt blodtrykk. Bananen inneholder også A-vitamin, fosfor, magnesium, selen og sink.

Endrer farge

Bananer kan variere fra et grønnaktig til et mer brunflekkete utseende. Fargen sier ikke noe om kvaliteten, men derimot hvor moden bananen er. Når en banan modnes så blir stivelse brutt ned til sukker og frukten får også en tydeligere søtsmak.

Umodne, grønne bananer har et stivelsesinnhold på nær 24% og 6 % sukker, mens en mer gulbrun banan inneholder cirka 3 % stivelse og 21 % sukker. Gulbrune bananer er et bra valg hvis du trenger energi raskt, mens ønsker du en langsommere stigning i blodsukkeret er det lurere å spise en gulgrønne banan.

Erstatning for tilsatt sukker

I tillegg til å være et godt alternativ til treningsmat og mellommåltid er banan også godt egnet til baking. Baker du med bananer får du et naturlig søtt resultat dermed slipper du å bruke sukker.

Hvor kommer så bananene fra?

De kommer opprinnelig fra Sydøst-Asia, og er en av våre eldste kulturplanter. I Norge er det blitt importert bananer siden 1905.

Bruksområde

Banan spises mest naturell, som mellommåltid eller dessert.

Egenskaper

Banan inneholder mer karbohydrater enn de fleste andre fruktslag, og er dermed velegnet for å gi et energitilskudd. Bananer inneholder mye fiber som har en stabiliserende virkning på fordøyelsen.

Kilde: Opplysnings kontoret for frukt og grønt  
Annonse:
Annonse: