Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Slik lager du grønnkåldryss, som gjør maten sunnere på en, to tre!

Kjøper du fersk grønnkål, må denne helst varmebehandles slik at den blir lettere å tygge. Men jeg har funnet en smart måte å spise grønnkål på, med minimalt behandling og optimal bevaring av næringsstoffene.

I sommer fikk jeg mye grønnkål, gressløk, tiamian, persille og mynte i kjøkkenhagen. Urtene ble, renset, hakket og sjokkfryst eller fryst i terninger med matolje. Mynten plukket jeg da frosten meldte seg og bant i bunter som jeg hang opp på kjøkkenet til tørk. Hver morgen plukker jeg noen blader som jeg har i tekannen eller i tekoppen, gjerne med litt grønn te i løs vekt.

Overskuddet av grønnkål som vi ikke spiste fersk, ble fryst ned og brukes mest som grønnkåldryss. 

Slik lager du grønnkåldryss

  1. Du fryser de ferske, nyvaskede bladene (du trenger ikke forvelle denne) spredt utover et håndkle eller bakepapir i frysen.
  2. Når de er frosne så putter du dem raskt oppi fryseposer. Bruk gjerne ziplock, slik at du kan åpne og lukke posen raskt når du trenger litt kål i maten.
  3. Deretter knuser du grønnkålen i posen med hånden. Knip den raskt slik at kålen knuses i bitte små biter. Legg posen tilbake i frysen. Viktig å gjøre dette raskt slik at grønnkålen ikke tiner.

Slik bruker du grønnkåldryss

Grønnkålen drysser du i maten rett før servering. Den trenger kun å tine i maten og må ikke kokes. Fordi den er i små biter, er den lett å tygge. Maten ser også litt mer fristende ut med grønt dryss.

Fordelen med å ha grønnkåldryss i maten rett før servering er at tapet av næringsstoffer, særlig vitaminer, blir minimal. Vitamin C og B-vitaminer er ikke glad i varme eller kokende vann, derfor vil denne teknikken spare vitaminene i grønnkålen i motsetning til grønnkål som må koke lengre.

Grønnkåldryss kan du ha i supper, eggerøre, gryteretter, potetstappe, linseretter, smoothies, pannekakerøre, osv.

Sjekk ut blogginnlegget Grønn helse med grønnkåldryss og myntete og få oppskriften på Grønne linser med dryss av næringsrik grønnkål på bloggen Lise von Krogh - Enkelt, sunt og godt

Annonse:
Annonse: