Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Jeg har vært plaget med diare i et par år, og har mistanke om at det er brød jeg ikke tåler så godt, men legen mener jeg har irritabel tarm. Hva skal eg gjøre?

Har derfor nå laget mitt eget knekkebrød uten gjær og uten hvetemel og dette har gjort underverker. Kan det være gjær eller mel som forstyrret min mage? Samtidig har jeg kuttet en del ned på melkeprodukter. Legen min sier jeg kan ha irritabel tarm.
Hilsen Sverre


Ernæringsfysiolog, Lise von Krogh svarer:

Hei Sverre, det er kan være flere årsaker til kronisk diaré og like mange måter å behandle dette på. Selv om diareen ikke oppleves som veldig plagsom kan det være lurt å få det ordentlig undersøkt hos spesialist. Ikke alltid finner man en årsak og plagen blir avskrevet som irritabel tarm. Det er vanskelig å gi deg et svar på hva som forstyrrer magen din, men det er flere som deg som opplever at når de gjør en endring i kostholdet sitt så blir de bedre. Dette kan skyldes to ting 1) kostholdet blir bedre sammensatt og/eller 2) du reduserer inntaket av noe du kanskje ikke tåler så godt.

At du blir bedre at å gjøre noen endringer er flott, men dette er ikke uten risiko. Både kornvarer og melk er kilder til viktige næringsstoff som du må hente fra andre kilder. Hvis ikke kan du risikere å få mangel på ett eller flere næringsstoff.

Kornvarer gir deg jern, fiber, vitamin B1 (tiamin) og andre mineraler i tillegg til protein og stivelse. Jernet kan du få dekket gjennom kjøtt og grønne grønnsaker, mens fiber kan du dekke ved å øke inntaket av grønnsaker, frukt, bær og belgfrukter. Vitamin B1 finner du også i bønner og linser, svinekjøtt og nøtter. Stivelsen finner du i potet, ris, havre, quinoa, banan og andre hvetefrie alternativer. Proteinet henter du fra egg, kjøtt og fisk.

Når du kutter ned på melk og kanskje erstatter dette med vegetabilske alternativer kan kalsiuminntaket ditt bli for lavt. Husk da å erstatt melken med kalsiumberiket soyamelk og rikelig med andre kalsiumrike matvarer (sardiner, grønne grønnsaker, knuste sesamfrø, fiken og tørket aprikos, bønner og linser). Du skal spise ganske mye av disse matvarene hver dag for å komme i mål på kalsiumbehovet ditt. Det beste er å ta kalsium tilskudd for å sikre inntaket dersom dette er matvarer som det er vanskelig å inkludere i det daglige kostholdet. Jeg ville nok vært forsiktig med å kutte ut alle melkeprodukter, men heller valgt syrnede varianter som biola, kefir og yoghurter som inneholder mye melkesyrebakterier som kan virke mageregulerende.

Mitt beste råd er derfor å finne årsaken til plagen og være nøye med hvilke matvarer som utgår og inngår i kostholdet ditt slik at du ikke får andre plager i tillegg.

Hilsen Lise

Photo Credit: TerryJohnston via Compfight cc

Annonse:
Annonse: