Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Hva bør en overvektig diabetiker spise av frukt og grønt hvis målet er vektreduksjon?

Hei. Jeg har bestemt meg for å forandre mine matvane og samtidig trimme for å gå ned i vekt. Jeg har vært overvektig fra tenårene, og fram til i dag over tyve år senere. Jeg har en fødsel bak meg, gikk bare 7 kg opp, fordi jeg allerede veide over 90 kg, og var svært forsiktig med kosten. Etter fødsel mistet jeg 10 kg, men ca 2 mnd etter fikk jeg kronisk lavt stoffskifte, som resulterte i over 10 kg vektøkning igjen. Ett resultat av det igjen, så utviklet jeg diabetes 2. Jeg går på medisiner for å regulere diabetesen.

Mitt mål er å gå ned 40 kilo, men hva i all verden kan jeg spise av frukt og grønt? Har hørt at frukt og visse grønnsaker ikke er bra fordi de inneholder mye sukker. Men jeg vet ikke om noe annet å spise som er like sunt og godt, og frukt er jo ett fint alternativ til mellommåltid. Jeg elsker druer, epler, bananer og appelsiner, men tør nesten ikke spise det pga diabetesen. Kan dere være så snill å svare meg på hva slags frukt jeg kan spise, og hva jeg ikke bør spise? Det samme gjelder grønnsaker. På forhånd takk.


Ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius svarer:

Cathrine Borchsenius
Cathrine Borchsenius er utdannet klinisk ernæringsfysiolog med mastergrad i klinisk ernæring fra Universitetet i Oslo. Cathrine er kjent fra "Sunt og Godt" på TV2, og er en hyppig brukt ekspert i media. Cathrine er gründer og daglig leder av www.bramat.no, og og jobber dessuten som konsulent/rådgiver innen ernæring.

Kontakt: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Hei og takk for spørsmål!

Så bra at du har bestemt deg for å legge om livsstilen og forsøke å gå ned i vekt. Du har både lavt stoffskifte og diabetes type 2, noe som gjør at du kanskje føler at du legger på deg raskere enn andre. Det gjør du nok kanskje også, men heldigvis er det ikke umulig å gå ned i vekt! Det viktigste for din vektreduksjon er jo at du er riktig medisinert i forhold til ditt lave stoffskifte, noe jeg regner med at du er. Og så er det selvfølgelig viktig at du er bevisst på hva du spiser samtidig som du får beveget deg en del slik du har bestemt deg for.

Alle som er overvektige, vil ha fordel av å kutte ned på sukker og raske karbohydrater. Dette vil gjøre det enklere å gå ned i vekt. For deg som har diabetes type 2, vil et kosthold som er begrenset på raske karbohydrater også være gunstig med tanke på blodsukker og langtidskomplikasjoner som følge av for høyt blodsukker over tid.

Du har altså mye å vinne på å begrense inntaket av sukker og andre raske karbohydrater, men når det er sagt så er det ikke grønnsaker og frukt som er det du først bør kutte ned på. Tvert imot er det vist at et kosthold som inneholder bra med grønnsaker, frukt og bær er gunstig ved diabetes. Det aller viktigste er at du begrenser inntaket av søte drikker, søtsaker, lyst brød og andre bakevarer laget på finmalt mel, pasta, hvit ris og poteter. Grønnsaker inneholder mye fiber og massevis av viktige næringsstoffer, og metter godt samtidig som det inneholder lite kalorier. Dette er derfor noe du bør spise mye av! Både til måltidene, og mellom måltidene. Fyll gjerne halve middagstallerken din med grønnsaker, og spis for eksempel staver av gulrot og kålrabi mellom måltidene.

Frukt inneholder jo mer sukker enn grønnsaker, og noen er spesielt sukkerholdige slik som druer, mango og moden banan. Dette er derfor frukt du kan være litt forsiktig med og ikke spise for mye av på en gang. Det er også en fordel å spise frukt sammen med annen proteinrik mat, ettersom det vil gjøre at blodsukkeret ditt ikke fyker i været på samme måte som hvis du spiser frukten alene. Prøv for eksempel å spise et halvt eple sammen med en neve nøtter, eller litt cottage cheese blandet med bær og nøtter. Dette er et sunne og komplette mellommåltid. Spis gjerne et par frukter i løpet av en dag, men kanskje ikke så veldig mye mer enn det.

Ønsker deg lykke til videre!

Annonse:
Annonse: