Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:
Annonse:

Forskjell på delvis herdet og fullherdet fett. 

Eg lurer litt på om vegetabilsk fett er det samme som transfett?

Hilsen Camilla


Klinisk ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius svarer:

cathrine
Cathrine Borchsenius er utdannet klinisk ernæringsfysiolog ved Universitetet i Oslo. Cathrine er kjent fra ”Sunt og Godt” på TV2, og er en hyppig brukt ekspert i media. Cathrine er gründer og daglig leder av www.bramat.no, og www.bratrening.no, og jobber dessuten som konsulent/rådgiver innen ernæring.
Kontakt: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Hei og takk for spørsmål!

Vegetabilsk fett er ikke det samme som transfett, men jeg skjønner at du kan bli litt forvirret. Vegetabilsk fett er en fellesbetegnelse for alt plantefett, altså fett som lages av soya, raps, oliven og andre plantekilder. I industrien brukes vegetabilsk fett enten som det er, eller etter at det har blitt herdet. Fettet blir enten fullherdet, noe som betyr at alt det umettete plantefettet blir gjort om til mettet fett, eller så blir det delvis herdet, da blir bare noe av fettet gjort om til mettet.

Problemet med delvis herding, er at det i denne prosessen også dannes transfett, en type fett som er mye mer helseskadelig enn mettet fett. Hvis det kun står "herdet fett" på et produkt, må du gå ut ifra at det er delvis herdet, selv om det i teorien kan være fullherdet (men da vil høyst sannsynlig produsenten opplyse om dette). Tidligere var det delvis herdet fett, og dermed mye transfett i margarin. Det er det ikke lenger!

Fordi transfett er noe vi ikke bør få i oss for mye av, kan det være lurt å begrense inntaket av matvarer som inneholder "delvis herdet fett", og heller velge mat som inneholder fullherdet fett, eller aller helst planteoljer som ikke er herdet i det hele tatt. Da får du nemlig i deg mer av det umettete fettet, noe som er gunstig for helsen.

Heldigivs er det langt færre matvarer som inneholder transfett nå, i forhold til hva det var tidligere. Det finnes fremdeles transfett i noen matvarer, feks utenlandskproduserte kaker og kjeks, men så lenge du spiser lite av dette, vil du ikke få i deg så mye transfett. 

Beste hilsen Cathrine Borchsenius

Les også: Pass deg for palmeolje

Annonse:
Annonse: