Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:
Annonse:

Mange opplever belastningsskader i foten.

Det fokuseres mye på hvordan vi skal klare å trene nok og riktig i en travel hverdag. Veldig mange har gode treningsvaner, men sliter med å få nok restitusjon og variasjon i treningen sin. 

Føttene er med på det meste av aktivitet, og om treningshverdagen inneholder mye løping, hopping, få skobytter, og i tillegg kanskje hardt underlag er det viktig å legge inn tid til hvile. 

Vonde føtter?

Belastningsskader i foten er dessverre vanlig, særlig blant løpere. 

Med for mye, og for lite variert belastning over tid vil smerter i foten/føttene oppstå.  Skaden kan også oppstå om intensitet, hyppighet, eller varighet på treningsøktene har økt den siste tiden.

Disse smertene er ofte vage og vil bli sterkere om vi ikke får hvile. Smertene skyldes som regel ikke en akutt skade eller hendelse.

Lytter vi ikke til disse signalene, eller ikke oppfatter at det er på tide å ta hensyn til føttene, vil det kunne oppstå brist eller brudd i knoklene i føttene. Dette kalles ofte tretthetsbrudd eller brist, og smertene blir så store at vanlig gange ikke blir mulig. 

Mange knokler i føttene

Føttene våre er bygget opp av 26 knokler, og er delt inn i tre ulike deler; fotrot, mellomfot og tær. 

De fleste av disse knoklene kan bli utsatt for tretthetsbrudd, noe som gjør at beskrivelse av smerten er forskjellig fra de ulike skadene. Oppsøk derfor lege for å stille riktig diagnose.

Behandling

De fleste tretthetsbrudd i foten behandles med avlastning og sko med stive såler. Operasjon eller gips er heldigvis ofte uvanlig. Tilhelningstiden for brudd i de ulike knoklene er forskjellig, men felles for alle er at  foten må få så mye hvile som mulig.

Pass på at du er smertefri nå du begynner å være aktiv igjen, og start svært rolig og forsiktig. Stopp om smertene kommer tilbake, og skaff deg et par gode sko.

Husk at du kan trene for eksempel styrketrening selv om foten er vond.

Kilder:
Sportskader.no
Store medisinske leksikon
Nhi.no
Annonse:
Annonse: