Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Er jeg i dårligere form en venninnen min?

Hei!

Jeg er en 20 år gammel jente som nettopp har kjøpt meg pulsklokke for å få fart på treningen. Det jeg lurer på er når jeg løper med veninner som også måler pulsen, og jeg har høyere puls underveis. Hva betyr det?

Line, 20 år.


Muskelfysiolog og personlig trener Helene Høimyr svarer:

helene
Helene Høimyr har en mastergrad i muskelfysiologi og bachelor i molekylærbiologi fra Universitetet i Oslo. Hun er også utdannet personlig trener, treningsveileder og kostveileder på Norges Idretsshøyskole.
Kontakt: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Takk for spørsmålet ditt, og først og fremst gratulerer med nye treningsplaner!

Når vi trener med pulsmåling er det viktig å vite hva makspulsen din er for å kunne si noe om hvor høy intensitet, eller hvor hardt du jobber underveis på for eksempel joggeturen. Dette er fordi makspulsen er uavhengig av fysisk form, og er genetisk. Makspulsen er et referansepunkt i forhold til hvor hardt hjertet ditt kan arbeide, og om vi kun bare ser på arbeidspulsen underveis i treningsøkten blir dette umulig å tolke.

Du har mest sannsynlig ikke helt lik makspuls som din veninnne, noe som gjør at din puls på joggeturene kan være høyere enn andres uten at dere jobber på ulike intensitetsnivåer. Når vi får bedre utholdenhet vil vi kunne jogge på høyere arbeidspuls, altså høyere intensitet, over lengre tid enn før.

For å finne ut hvor hardt du og din veninnne jobber underveis på joggeturene bør dere kjenne etter hvordan det føles på kroppen, dette kan si noe om treningsintensiteten. Om du ønsker å bruke pulsmålinger til treningen din fremover anbefaler jeg deg å ta en makspulstest, slik at du kan regne ut hvilken puls du bør ligge på for å trene i de ulike intensitetssonene.

At du har høyere puls betyr altså ikke nødvendigvis at du er i dårligere form enn din veninne, men om dere jogger i samme tempo og du føler at joggingen er mye mer anstrengende enn din veninne kan det være en motivasjon til å trene enda mer utholdenhetstrening. Makspulsen er altså individuell, og kun et pulstall underveis i en treningsøkt sier lite om din intensitet.

Håper du fortsetter med treningen din fremover mot jul, og resten av året!

Annonse:
Annonse: