Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

For mye kanel kan skade leveren.

Hei! Jeg er veldig glad i kanel, bruker det mye på grøten og på eplebiter. Jeg vil anslå at jeg får i meg rundt 1-2 spiseskjeer i løpet av en dag. Dette vet jeg at er for mye og kan skade leveren, men det jeg lurer på er hvor mye er for mye? Har lest at det er mange gode helseeffekter ved kanel, men er fordelene større enn ulempene?


Klinisk ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius svarer: 

Cathrine Borchsenius
Cathrine Borchsenius er utdannet klinisk ernæringsfysiolog med mastergrad i klinisk ernæring fra Universitetet i Oslo. Cathrine er kjent fra "Sunt og Godt" på TV2, og er en hyppig brukt ekspert i media. Cathrine er gründer og daglig leder av www.bramat.no, og og jobber dessuten som konsulent/rådgiver innen ernæring.

Kontakt: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Hei og takk for et spørsmål som kanskje er ekstra aktuelt nå i juletiden. Du har helt rett i at kanel kan ha positive helseeffekter som for eksempel å øke insulinfølsomheten. Kanel kan bidra til å senke blodsukkeret, og inneholder også bra med antioksidanter.

Forskning tyder på at kanel kan redusere risikofaktorer forbundet med hjerte- og karsykdom.

Les mer om kanel og blodsukker på forskning.no

Men, så er det altså også slik at man har funnet ut at altfor mye kanel kan være skadelig for leveren. Kanel inneholder nemlig stoffet kumarin som kan gi skade på leveren hvis vi får i oss for mye av det.

Velg riktig type kanel

Kumarin finnes naturlig i kanel, men også andre steder i naturen. Det er kumarin som gir kanel den karakteristiske smaken og lukten som vi forbinder med kanel.

Det finnes to hovedtyper av kanel på det norske markedet: Cassiakanel og Ceylonkanel.

I Norge bruker vi mest cassiakanel, og det er nettopp denne typen kanel som har et høyt innhold av kumarin. Ceylonkanel har derimot veldig lavt kumarininnhold. Denne typen kanel, kan du kjøpe i helsekostbutikker.

Les også; Er kanel farlig?

Hvor mye er for mye?

Du spør om hvor mye kanel du kan spise per dag. I følge en risikovurdering gjort av Vitenskapskomiteen for mattrygghet i 2010, ble et trygt inntak av kanel for voksne satt til en liten teskje kanel per dag.

I følge sin rapport, konkluderte de med at voksne som regelmessig spiser havregrøt med kanel, drikker kanelbasert te eller tar kosttilskudd som inneholder kanel (kaneltabletter) kan overskride grensen for inntak av kumarin som anses som trygt.

Les rådene fra Mattilsynet på Matportalen.no

Du spiser altså en del mer kanel enn det som ansees for å være bra. Så, mitt tips til deg, er å redusere inntaket av kanel noe, og kjøpe ceylonkanel fremfor cassiakanel.

Annonse:
Annonse: