Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Hvordan er det med næringsstoffer i rødbeter, hvitløk, bønner osv. som er på glass eller hermetisert i boks?


Ernæringsbiolog Lise von Krogh svarer:

Lise von Krogh
Lise von Krogh er utdannet ernæringsbiolog (Cand.scient) fra Universitet i Bergen med fokus på forebyggende ernæring. Lise er en av kreftene bak bramat.no. Lise er en dyktig og etterspurt foredragsholder og foreleser fast for ernæringsstudentene på Høyskolen Kristiania. Lise jobber som konsulent innen ernæring for næringsmiddelindustrien og næringslivet og er en hyppig brukt fagkilde i pressen. Hun matblogger på Lise von Krogh - Enkelt, sunt og godt (lisevonkrogh.wordpress.com) og har har egen grønnsaksåker og holder kaniner og bier på et småbrukt langt inni skogen i Hurdal.
Kontakt: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Hei og takk for bra spørsmål!

Mye av det som er på boks er nærmest like næringsrikt som den ferske, frosne eller tørkede utgaven, men det er selvsagt variasjoner her.

Hermetisk mat kan være saltere fordi salt tilsettes laken maten ligger i. Hermetiske bønner, erter og linser som ligger i lake, er det viktig å skylle før bruk slik at overflødig salt fjernes.

Det en også kan se når en sammenligner hermetisk mat mot helt fersk mat er et lavere innhold av vitamin C og B-vitaminer. Disse er følsomme for varmebehandlingen som er en del av hermetiseringsprosessen. Men matvarer som er importerte og har vært lagret lenge kan på den andre siden ha et lavere innhold av disse vitaminene enn den hermetiserte varianten.

Sammenligner man sylteagurk med agurk og syltede rødbeter mot rødbeter, så er selvsagt de ferske utgavene langt bedre. De syltede variantene har både et høyere salt- og sukkerinnhold, mens innholdet av vitamin C og visse B-vitaminer er lavere.

Hermetisk mat av bønner, linser, erter, tomat, løk etc. kan være fint å variere med i matveien. For mange er det mer bekvemt å bruke de hermetiserte variantene enn å bløtlegge og koke selv. Ettersom en ønsker at inntaket av grønnsaker øker, så er hermetisk mat også et godt alternativ. Men altså – husk å skyll de matvarene som ligger i lake!  

Annonse:
Annonse: