Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Viktig å være bevisst

Hei Cathrine!

Jeg fant adressen din blant «våre eksperter» på bramat.no og lurer på om du kan svare meg på et spørsmål:

Jeg er en ganske normalvektig 28-åring som det siste året har sett at kiloene sakte men sikkert har sneket seg på hofte, lår og mage. Ingen ting dramatisk, men i vår kom jeg til et punkt hvor jeg ikke trivdes i min egen kropp. Hadde fremdeles normal BMI (i øvre grensen), men følte meg ikke som meg selv lenger. Jeg har alltid vært en aktiv person som derfor har kunnet spise det jeg ville uten at det har påvirket vekten. Pga flytting, ny jobb og ny hverdag etter studietiden hadde nok treningsrutinene mine forfalt litt uten at jeg hadde endret på kostholdet, og dette viste seg ved at buksene plutselig ikke passet. Jeg tok grep, økte treningen og har hatt et ganske strengt kosthold med 1400 - 1600 kcal daglig gjennom sommeren. Har gått ned 8 kg, og er veldig fornøyd med det! Ønsker absolutt ikke mer vektnedgang, vil gjerne være stabil her jeg er nå.

Mitt spørsmål er om du kjenner til noen fellestrekk med de som greier å holde vekten etter vektnedgang? Hvor mange kalorier skal jeg ha for å holde vekten? Er det noe i å "trappe opp" antall kalorier for å gradvis venne kroppen til mer energi? Jeg kommer til å fortsette med trening og et sunt kosthold, men er så redd for at vekten vil gå opp med en gang kroppen kommer ut av «slankemodus».

Jeg er 175 cm høy, veier nå 66 kg. Jeg har en stillesittende jobb men trenger styrke to ganger i uken, og går 2-3 turer eller løper i fjellet i løpet av uken.


 Klinisk ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius svarer:

 

Cathrine Borchsenius
Cathrine Borchsenius er utdannet klinisk ernæringsfysiolog med mastergrad i klinisk ernæring fra Universitetet i Oslo. Cathrine er kjent fra "Sunt og Godt" på TV2, og er en hyppig brukt ekspert i media. Cathrine er gründer og daglig leder av www.bramat.no, og og jobber dessuten som konsulent/rådgiver innen ernæring.

Kontakt: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

 Hei og takk for spørsmål! Først må jeg si at du har vært utrolig dyktig som har klart å ta tak i ting før det ble et problem. Som du selv sier så hadde du jo en normal BMI i utgangspunktet også, men i øvre grense. For helsen sin skyld trengte du altså ikke å gå ned så mye som 8 kilo som du har gjort nå, men hvis du alltid har vært slank er det klart at du trives bedre med deg selv uten de ekstra kiloene. Det handler jo også om at du da har en kropp som er lettere og som gjør det enda mer lystbetont å være aktiv.

Siden du har gått ned såpass mye, så har du jo noen kilo å gå på. Om du går opp en kilo eller to, så er det helt greit. Men jeg skjønner selvfølgelig at du ønsker å holde vekten omtrent der den er nå, samtidig som du ikke vil føle at du er på slankekur. Hvis du hadde vært veldig overvektig i utgangspunktet, måtte jeg nok fortalt deg at nøkkelen til suksess mht å holde vekten stabil etter vektnedgang, er å alltid være ekstra strukturert når det kommer til mat og fysisk aktivitet.

Jo større kropp du har, jo mer kalorier trenger du for å holde en stabil vekt. Hvis du går ned i vekt, vil du derfor trenge mindre kalorier enn du gjorde før du gikk ned i vekt. Dette er det mange som glemmer. Slanker du deg, må du være klar over at kroppen og dermed kaloribehovet blir lavere etter slankekuren.

I tillegg kommer den såkalte spareblusseffekten. Kroppen vår er laget slik at hvis den går mye ned i vekt, så oppfattes dette som et faresignal. Kroppens signal for å fortelle at du er i fare, er at den gjør deg sulten. Samtidig er kroppen smart og setter seg på sparebluss. Da bruker den mindre energi enn du tror den trenger. Dette kan du lese mer om her.

Dette gjelder nok litt for deg også, men siden du egentlig ikke var så overvektig i utgangspunktet, og siden du er en person som er glad i å trene, så tror jeg at du fint kan klare å holde vekten nede selv om du gradvis øker matinntaket ditt. Det du da må huske på er at du ikke skal tilbake til å spise ”alt du vil” slik du kunne tidligere, men at du er litt bevisst på at du har et sunt kosthold og at du nå med din nye vekt trenger mindre kalorier enn du trengte før du begynte å slanke deg. Det er ikke noen endelig fasit på dette, du må nesten bare prøve deg litt frem. Men jeg tror vel egentlig at så lenge du kommer tilbake til gode treningsvaner, samtidig som du er litt bevisst på hva du spiser, så vil du fint klare å holde vekten akkurat der du ønsker det. Ønsker deg lykke til videre!

Beste hilsen Cathrine Borchsenius, klinisk ernæringsfysiolog

 

Annonse:
Annonse: